Home Biznes Jak zadbać o podejmowanie odpowiednich decyzji w firmie?
Biznes - 27 grudnia 2023

Jak zadbać o podejmowanie odpowiednich decyzji w firmie?

Obecnie konsumenci mają ogromny wybór usług i produktów. Powoduje to znaczną konkurencję. Wiele firm, małych i dużych codziennie musi walczyć o swoją pozycję na rynku. Nie jest to łatwe i wymaga stosowania odpowiednich narzędzi do analizy, pozwalającej na podejmowanie daleko idących decyzji. Niezbędnym elementem działania każdej firmy, która wie, jak ważne jest zdobywanie informacji są badania marketingowe.

  1. Badania marketingowe – dlaczego są tak istotne?
  2. Etapy badań marketingowych – jak wygląda przeprowadzenie badań marketingowych?
  3. Jak zadbać o najlepszy proces badań marketingowych?

Co jest tak istotnego w badaniach marketingowych i jak są one przeprowadzane? Co dokładnie warto o nich wiedzieć? Sprawdźmy to.

Badania marketingowe – dlaczego są tak istotne?

Badania marketingowe to działania, które mają na celu uzyskanie informacji, na podstawie których możliwe będzie podejmowanie właściwych decyzji w firmie. Zdobyte informacje wykorzystuje się na przykład do tworzenia statystyk, dzięki którym można oceniać potrzeby rynku, zrozumieć potrzeby i wymagania większości klientów czy nawet analizowania konkurencji. Jak zauważa Jonasz Buksztynowicz – Prezes spółki Fieldstat: „Dzięki badaniom marketingowym możliwe jest ustalenie realnych potrzeb klientów, ich zainteresowań, zrozumienie tego, w jaki sposób działają. Pozwala to firmom skutecznie się rozwijać. Badania marketingowe są niezbędne do podejmowania korzystnych decyzji marketingowych.”

Etapy badań marketingowych – jak wygląda przeprowadzenie badań marketingowych?

Istnieją dwie główne metody przeprowadzenia badań marketingowych: badania ilościowe i jakościowe. Badania jakościowe mają na celu zrozumienie klienta. Dzięki nim można zebrać dane na temat uczuć konsumentów, ich motywów, postaw i uzyskać dane na temat ich działania. W badaniach jakościowych wykorzystuje się takie działania, jak wywiady indywidualne, wywiady eksperckie, obserwacje, badania etnograficzne i wiele innych. Z kolei badania ilościowe polegają na badaniach statystycznych. W tym celu wykorzystuje się między innymi badania CAPI, CAWI czy CATi. Co więcej, można także przeprowadzać ankiety czy testy produktów. Ciekawą metodą jest także tak zwane Mystery Shopper. Dzięki badaniom ilościowym można jeszcze lepiej zrozumieć działanie rynku oraz zdobyć informacje, które są niezbędne dla podejmowania korzystnych dla przedsiębiorstwa decyzji. Warto zaznaczyć, że badania marketingowe można także podzielić ze względu na charakter gromadzonych informacji, czas trwania, obiekt badań, rodzaj informacji, jakie chce się uzyskać czy stopień precyzyjności. To, jaka metoda zostanie wybrana do przeprowadzania badań marketingowych powinno być spowodowane indywidualnymi potrzebami firmy. Jest to decyzja, jaką powinna podjąć kompetentna osoba o odpowiedniej wiedzy. Nie można zapomnieć, że niejednokrotnie firmy korzystają z wielu metod badań marketingowych naraz.

Jak zadbać o najlepszy proces badań marketingowych?

Od odpowiedniego wykonania badań marketingowych zależy, czy uzyskane dane będą miarodajne, prawidłowe, a uzyskane informacje pozwolą na podejmowanie najlepszych decyzji. Z tego powodu najlepszym wyborem jest dobra agencja badania rynku. Dzięki wsparciu profesjonalistów można mieć pewność, że metoda badań zostanie dobrana do specyfiki firmy, a wszystkie uzyskane dane wykorzystane w odpowiedni sposób. Pracownicy agencji badania rynku najlepiej wiedzą, jakie informacje będą najbardziej przydatne i jak najefektywniej je uzyskać. Co więcej, warto zaznaczyć także, że tego typu firmy przygotowują także obszerne, czytelne raporty, które prezentują najważniejsze informacje. Ponadto agencje badania rynku mogą udzielić także cennych rad oraz podzielić się wiedzą i doświadczeniem, których brakuje osobom nie związanym z badaniami marketingowymi na co dzień. Zdecydowanie warto skorzystać z ich pomocy i zapoznać się z ofertą, jaką proponują.

Materiał partnera

Sprawdź również

Jakie możliwości otwiera przed Tobą zawód technika reklamy? Wszechstronna wiedza i doświadczenie

Interesują Cię social media i reklamy? Chcesz tworzyć kampanie i pokazywać swoje pomysły ś…