Home Biznes Trendy w brandingu i marketingu na 2024
Biznes - 28 marca 2024

Trendy w brandingu i marketingu na 2024

Rok 2024 niesie istotne zmiany w obszarze brandingu, kierując szczególną uwagę na osobiste doświadczenia klienta, nowe technologie i zrównoważony rozwój. W tym artykule powiem o nadchodzących trendach oraz jak dynamicznie zmienia się obecnie przestrzeń kreowania marki. Te zmiany powodują, że marki znajdują się dziś w przełomowym momencie i powinny wdrożyć nowe rozwiązania, jeśli chcą odnieść sukces i utrzymać zainteresowanie klientów.

Przewidywanie przyszłości brandingu: kluczowe trendy na 2024 rok

Aby wpisać się w trendy, marki potrzebują zrozumieć, że znacznie wzrosły potrzeby i oczekiwania klienta odnośnie produktów czy oferowanych usług. Klienci wybierają dziś firmy, które są autentyczne i realnie wpływają na zmianę w świecie. Przedstawiciele generacji Z gotowi są zapłacić więcej za produkty przyjazne dla środowiska, czy wyprodukowane w etyczny sposób, a także promujące inkluzywność. Kolejnym wiodącym trendem jest personalizacja doświadczenia klienta. A biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój technologii – zbudowanie silnej obecności online jest również krokiem do uzyskania przewagi konkurencyjnej.

Personalizacja i doświadczenie klienta jako fundamenty nowoczesnego marketingu

Warto w centrum biznesu postawić klienta i dopasować do swoich grup odbiorców dedykowane rozwiązania. Inne potrzeby odnośnie budowania marki ma business coach, a inne filmowiec. Ważne jest więc unikanie ogólnej strategii dla różnych grup odbiorców, a w zamian dokładne zbadanie, analiza i opisanie potrzeb każdego z segmentów, biorąc pod uwagę ich potrzeby emocjonalne i społeczne. Takie podejście pozwoli szybciej nawiązać z odbiorcami silną więź.

Dobrym kierunkiem jest też prezentacja autentycznej opowieści marki lub historii klientów – ambasadorów marki. Te opowieści można umieszczać na stronie, w mediach społecznościowych – wszędzie tam, gdzie marka styka się z odbiorcami. Opowieść zawsze przykuwa uwagę, wywołuje emocje i budzi ciekawość, zatrzymuje klienta przy marce na dłużej. Przykładem globalnej marki, która doskonale wykorzystuje ten trend jest marka AirBnB, która udostępnia historie właścicieli lokali na wynajem, aby zagwarantować wynajmującym poczucie bezpieczeństwa i zachęcić do wyjazdu.

Zrównoważony rozwój i odpowiedzialność społeczna w strategiach marek

Trendem, którego nie sposób zignorować jest ochrona środowiska, która mocno wpływa na branding, szczególnie w obszarze produktów czy opakowań. Klienci są obecnie nastawieni na wybór marek, które oferują przyjazne dla środowiska rozwiązania. Powoli staje się to regułą. Marki, które nie dbają o aspekt środowiskowy będą wypadać z rynku.

Dużo mówi się dziś o społecznej odpowiedzialności biznesu oraz etycznym podejściu do budowania marki. Dlatego marki promujące strategie wrażliwe na kwestie społeczne wzmacniają swój wizerunek i szybciej zdobywają zaufanie klientów.

Technologie zmieniające oblicze marketingu: AI i dane w służbie personalizacji

Rok temu AI odbiło się na rynku szerokim echem i było chętnie wykorzystywane w budowaniu brandingu. Obecnie sztuczną inteligencję wykorzystuje się do generowania treści, obrazów, wspomagania strategii marki, czy systemów obsługi klienta. AI nigdzie sobie nie idzie, trend się wzmacnia i będzie wykorzystywany w jeszcze bardziej przemyślany sposób. Szczególny nacisk warto jednak położyć na odpowiednie formułowanie promptów i spersonalizowanych zwrotów czy wyrażeń, aby zadbać o efekt wysokiej jakości. Sztuczna inteligencja ma wspierać markę, nie będzie myśleć za Ciebie. Nie należy “jak leci” do wszystkiego wykorzystywać AI, bo czasem z daleka widać treści bez ładu i składu wygenerowane przez chap GPT opublikowane w sieci i nie sprzyja to dobrej reputacji marki.

Marketing influencerów: ewolucja i nowe podejścia

Influencer marketing stale się rozwija i podlega ciągłym zmianom. Taka współpraca pozwala markom skutecznie dotrzeć do nowych grup odbiorców i szybko zdobyć ich zaufanie. Coraz większe znaczenie w 2024 będzie miał marketing mikro-influencerów, którzy mają mniejsze, ale głęboko zaangażowane społeczności. Marki na tyle zdobyły już zaufanie twórców, że będą chętne dawać im coraz większą swobodę w kreowaniu treści czy reklam, co oznacza pracę na otwartych briefach. Jest to uzasadnione tym, że influencerzy najlepiej znają swoją publiczność i dzięki takiej otwartości zyskuje większą swobodę kreacji i ekspresji, a to przekłada się na wzrost zaufania i zaangażowania marki, którą promuje.

Innowacyjna Identyfikacja Wizualna i projektowanie

Wizualna oprawa w 2024 będzie kłaść duży nacisk na minimalizm i prostotę. Marki wybierają czyste, mówiące wprost, co oferujemy projekty logotypów czy opakowań. Buduje to jasny przekaz, a przez to odbiorcy łatwiej jest zapamiętać, czego dotyczy marka. Ciekawym trendem jest zastosowanie duo tonu w grafikach i wizualach. Mocno rozwija się kierunek dynamicznych, ruchomych projektów, który łatwo uzyskać stosując animacje czy wideo. Google idzie jeszcze krok dalej udostępniając wciąż zmieniające się logo, w zależności od tego, jaką rocznicę czy wydarzenie danego dnia celebrujemy. Ciekawy trend.

Marki dostosowując się do zmieniających trendów będą starać się nadążyć za technologicznymi nowinkami, sensownie korzystać ze wsparcia sztucznej inteligencji, podążać za rosnącymi potrzebami klientów i dbać o zrównoważony rozwój, budując biznes etyczny i odpowiedzialny społecznie. Coraz większe znaczenie będzie miała też obecność marki w sieci, także wymogiem będzie zadbanie o profesjonalną stronę, opinie i zbudowanie przemyślanej ścieżki klienta, wiodącej z mediów społecznościowych na stronę. Odbiorcy będą Cię sprawdzać w sieci i weryfikować, czy mogą Ci zaufać, zanim zdecydują się na zakup lub współpracę.

Materiał partnera

Sprawdź również

Jak zorganizować konferencję w Krakowie?

Niezależnie czy jest to międzynarodowe forum, czy kameralne spotkanie branżowe, Kraków z j…