Home Biznes Audyt SEO — kiedy należy go wykonać?
Biznes - 8 grudnia 2023

Audyt SEO — kiedy należy go wykonać?

Prowadząc sklep internetowy, zależy nam, aby o jego istnieniu dowiedziało się jak największe grono osób. Inwestując w różnego rodzaju działania marketingowe, staramy się poprawić sprzedaż, zwiększyć zasięg oraz rozpoznawalność marki. Jednym z tego typu działań jest pozycjonowanie (SEO), dzięki któremu jesteśmy w stanie zająć wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Na widoczność strony wpływ ma wiele elementów, których umiejętne zastosowanie da nam dużą przewagę nad konkurencją. A jeśli nasza strona jest z jakichś przyczyn pomijana przez wyszukiwarkę Google? Czy można to zmienić?

Czym jest SEO?

SEO (z ang. Search Engine Optimization) to zestaw działań mających na celu sprawić, że konkretna strona internetowa w naturalnych wynikach wyszukiwania na określone frazy zajmie wyższą pozycję niż podobne strony internetowe. Bezpośrednim skutkiem znalezienia się danej witryny w wynikach wyszukiwania przed innymi stronami jest zwiększenie liczby internautów odwiedzających dany adres WWW, co może prowadzić do zwiększenia liczby transakcji w sklepie.

Optymalizacja strony internetowej pod kątem SEO to proces, który wymaga właściwego zastosowania różnego rodzaju czynności, które mają odzwierciedlenie w rankingu pozycji SERP (z ang. Search Engine Result Page). W skład praktyk zaliczanych do SEO wchodzą:

  • optymalizacja treści z uwzględnieniem popularnych słów kluczowych,
  • dopasowanie strony do urządzeń mobilnych (np. z wykorzystaniem technologii RWD — ang. Responsive Web Design),
  • zwiększanie prędkości ładowania strony internetowej,
  • dbanie o dostępność strony dla robotów wyszukiwarek,
  • linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne (zwrotne),
  • dbanie o bezpieczeństwo np. poprzez zastosowanie certyfikatu SSL,

Przy pozycjonowaniu ważne jest też zapewnienie innych niż linki sygnałów podnoszących reputację strony takich jak linkowanie z mediów społecznościowych czy zabieganie o pozytywne opinie i recenzje w sieci.

Jakie są efekty pozycjonowania SEO?

Właściwe zoptymalizowanie strony internetowej pod kątem SEO powoduje wygenerowanie większego ruchu w obrębie danej witryny, którego źródłem jest wyszukiwarka Google. Jeżeli świadczymy usługi przewozowe, efektem pozycjonowania SEO będzie wzrost liczby osób, które trafią na pozycjonowaną stronę internetową, co może zaprocentować większą liczbą zamówień.

Natomiast przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy może dzięki SEO zwiększyć sprzedaż oferowanych przez siebie produktów. Przeprowadzić audyt SEO możemy samodzielnie przy użyciu płatnych i darmowych narzędzi lub z pomocą zewnętrznej agencji.

Warto jednak pamiętać o tym, że strategia marketingowa oparta na SEO przynosi wymierne rezultaty dopiero w dłuższej perspektywie — po upływie kilku, a nawet kilkunastu miesięcy. Ponadto praktyki SEO obejmują szereg różnorodnych czynności, których efektywne wdrożenie wymaga wiedzy i dużego doświadczenia.

Jeżeli zastanawiasz się nad skuteczną promocją swojej działalności gospodarczej w internecie, skorzystaj z pomocy profesjonalistów. Agencja KS świadczy usługi z zakresu marketingu internetowego, które pomogą Ci osiągnąć zamierzony cel. Jeśli chcesz skutecznie wypromować swoją stronę internetową, skontaktuj się z jej przedstawicielem.

Czym jest audyt SEO?

Audyt SEO strony internetowej ma na celu zdiagnozować konkretną witrynę internetową pod kątem wytycznych ustalonych przez Google. Kryteriami tymi są m.in. stan techniczny strony, struktura oraz publikowane treści, format i rozmiar zamieszczanych zdjęć czy użycie odpowiednich zabezpieczeń. Audyt strony internetowej niezależnie czy będzie to sklep internetowy lub lokalny portal, ma wskazać przyczyny niskiej widoczności witryny internetowej przez wyszukiwarkę Google, a także zaproponować konkretne rozwiązania, które mają to zmienić.

Audyt SEO pokaże, jaki ruch generuje nasza strona WWW oraz którą pozycję aktualnie zajmuje. Uzyskamy również dostęp do różnego rodzaju statystyk obrazujących, jak zmieniała się pozycja strony od momentu powstania. Wynik audytu strony internetowej wskaże, które działania wykonujemy dobrze, a nad czym musimy jeszcze popracować, aby poprawić widoczność strony. Dopasowanie strony internetowej do wymogów Google pomoże w uzyskaniu przewagi nad konkurencją, co będzie miało swoje odzwierciedlenie w przychodach firmy.

Kiedy warto przeprowadzić audyt SEO?

Pierwszym okresem, w którym warto rozważyć wykonanie audytu SEO, jest etapie tworzenia strony internetowej bądź sklepu. Warto od samego początku zadbać o to, by strona była dobrze przygotowana na spotkanie z wyszukiwarkami i aby został przez nie dobrze przyjęta.

Audyt strony WWW zaleca się wykonać także wtedy, gdy Twój sklep internetowy bądź portal odwiedza mała liczba internautów, szczególnie jeśli wcześniej cieszyły się dużą popularnością. Analiza strony określi, dlaczego mogło dojść do spadku widoczności i jakie środki zaradcze należy wdrożyć, aby znów znaleźć się na szczycie.

Standardowo audyt SEO przeprowadza się także na początku współpracy z agencją lub specjalistą SEO. Dzięki wiedzy pozyskanej z takiej analizy specjaliści są w stanie ocenić, jakie jest stan strony, jej widoczność w Google czy dystans, jaki dzieli ją od konkurencji oraz przygotować strategię działań na kolejne miesiące. Taki plan działania pozwoli też weryfikować postęp prac nad stroną.

Nawet jeśli już raz wykonano pełny audyt techniczny strony internetowej, powinno się przeprowadzać systematyczne mniej szczegółowe analizy. Nieustanny rozwój technologii i algorytmów wyszukiwarek sprawia, że z czasem mogą pojawić się błędy będące wynikiem pracy ludzi obsługujących daną stronę lub zmienią się kryteria oceny strony przez wyszukiwarki.

Podsumowując, audyt SEO powinno się realizować:

  • przed opublikowaniem strony w internecie,
  • przed rozpoczęciem pozycjonowania strony internetowej,
  • po zmianie adresu strony internetowej (tzw. migracja),
  • po przebudowie i modernizacji witryny internetowej,
  • okresowo, w celu weryfikacji wdrożonych działań optymalizacyjnych.

Oczywiście, każdy z tych audytów będzie miał inny cel, a co za tym idzie także zakres.

Jakie informacje powinien zawierać audyt SEO?

Każde optymalizowanie i pozycjonowanie strony musi być poprzedzone rzetelnym audytem, który wskaże mocne i słabe strony witryny internetowej. W audycie SEO muszą znaleźć się dane na temat kondycji danej strony internetowej pod kątem SEO. Identyfikacja problemów i ich naprawa ma polepszyć widoczność witryny oraz ruch z organicznych wyników wyszukiwania. Pełny audyt SEO strony internetowej powinien obejmować analizę:

  • czynników wewnętrznych (tzw on-page SEO)
  • czynników zewnętrznych (tzw off-page SEO)
  • elementów user experience (UX),
  • contentu (czyli treści publikowanych na stronie),
  • widoczności,

Jakie wyróżniamy rodzaje audytów?

Od indywidualnej sytuacji danego przedsiębiorcy czy też celów, jakie ma realizować analiza, zależy, jaki typ audytu SEO będzie dla firmy optymalny. Istnieje kilka typów audytów:

  • pełny audyt SEO,
  • automatyczny audyt,
  • audyt techniczny,
  • audyt treści na stronie,
  • audyt serwisu lokalnego,
  • audyt powdrożeniowy,
  • audyt e-commerce.

menedżer SEO siedzi przy stole i korzysta z laptopa

Na co należy zwrócić szczególną uwagę podczas audytu SEO?

Rzetelna analiza wyników audytu SEO to pierwszy krok, aby nasza strona internetowa osiągała lepsze wyniki w wyszukiwarce Google. Audyt SEO obejmuje:

On-page SEO

To szereg działań, które obejmują optymalizację treści strony oraz inne aspekty techniczne. Wdrożenie wytycznych Google w tym zakresie spowoduje zwiększenie szansy na pojawienie się pozycjonowanej witryny internetowej wyżej w bezpłatnych wynikach wyszukiwania po wpisaniu określonej frazy kluczowej. Na proces on-page SEO składają się następujące czynniki:

  1. Optymalizacja techniczna — aby roboty wyszukiwarek mogły sprawdzić treści zawarte na stronie, muszą mieć do nich dostęp. Analiza techniczna pozwala ocenić czy strona jest przystępna dla botów oraz czy mogą ją bez trudu „przeczytać”, ocenić i zaklasyfikować.
  2. Optymalizacja treści witryny — teksty na stronie internetowej powinny zawierać odpowiednią warstwę merytoryczną i wizualną, ale również dawać odpowiedź użytkownikowi na postawione przez niego pytania. Ma to wywołać pozytywny wpływ na odbiór strony przez internautę i spowodować dłuższe przeglądanie danej strony. Treści służą też algorytmom do kategoryzacji i klasyfikacji stron, tak aby mogły one wyświetlić najlepiej dopasowaną witrynę do zapytania użytkownika.
  3. Struktura strony internetowej — przejrzysty układ witryny sprawia, że internautom komfortowo korzysta się ze strony internetowej, a boty mogą ją sprawniej zaindeksować. Jest to czynnik, o który należy zadbać jeszcze przed uruchomieniem strony WWW, gdyż późniejsza edycja struktury może okazać się problematyczna i czasochłonna.
  4. Meta title — jest to jeden z kluczowych elementy, jeśli chodzi o pozycje strony internetowej w wyszukiwarce Google. Meta title pojawia się w wynikach wyszukiwania i powinien zawierać słowa kluczowe oraz zachęcać jednocześnie do kliknięcia. Każda strona powinna mieć niepowtarzalny tag.
  5. Meta description — opisuje stronę internetową i choć nie ma bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie strony to jego poprawne sformułowanie — przez to, że jest wyświetlany w wyszukiwarce — ma wpływ na klikalność.
  6. Optymalizacja grafik — zdjęcia, obrazki oraz inne tego typu elementy wpływają na prędkość ładowania strony internetowej, a pośrednio też na pozycjonowanie. Umieszczając grafiki na stronach internetowych, dopilnujmy, aby miały odpowiedni format i rozsądną wagę, aby nie obciążać nadmiernie łączy internetowych. Zadbać też trzeba o właściwy tekst alternatywny, który jest niezwykle pomocny osobom z niepełnosprawnościami oraz jest wykorzystywany przez roboty wyszukiwarek.

Off-page SEO

Jest to grupa działań, które mają za zadanie poprawić widoczność strony internetowej, ale wykonywane są „na zewnątrz” witryny. Do tej kategorii zaliczamy link building, aktywność w social mediach czy dbanie o wizerunek firmy. Nad tymi elementami nie mamy całkowitej kontroli, ponieważ ich ostateczny efekt uzależniony jest od zachowań internautów. Audyt SEO pod kątem czynników off-page obejmuje sprawdzenie liczby i jakości linków zwrotnych prowadzących do witryny w odniesieniu do konkurencyjnych stron.

Czynniki user experience (UX)

Komfort i sprawność przeglądania zawartości konkretnej strony internetowej stanowi istotną kwestię, jeśli chodzi o audyt SEO. Odpowiednie dostosowanie witryny do wymagań użytkownika ma olbrzymi wpływ na proces pozycjonowania. Jeżeli dana witryna nie wyświetla się poprawnie na urządzeniach mobilnych oraz wczytuje się wolniej niż na komputerze, jest gorzej postrzegana przez algorytmy Google, co ma swoje odzwierciedlenie w wynikach wyszukiwania.

W 2010 szybkość ładowania strony internetowej została uznana za czynnik rankingowy, oznacza to, że czas, w jakim wczytuje się dana strona, rzutuje na jej wynik w wyszukiwarce Google. Jeśli chcesz zbadać prędkość ładowania się danej strony, powinieneś użyć jednego z dostępnych narzędzi. Aby osiągnąć lepszy rezultat w teście szybkości, konieczna może okazać się optymalizacja kodu strony w tym skryptów, zmiana hostingu, rezygnacja z części wtyczek, a także kompresja zdjęć zamieszczonych na stronie.

Na UX wpływ mają także inne elementy, takie jak wyskakujące okienka, trudności z nawigacją czy zbyt mała czcionka. Negatywne odczucia użytkowników pośrednio wpływają, na to jak Google postrzega stronę.

Który audyt strony internetowej wybrać — płatny czy darmowy?

Audyt stron WWW można przeprowadzić samodzielnie przy pomocy darmowych narzędzi dostępnych w sieci. Osoby, które zdecydują się na darmowy audyt SEO, muszą jednak wiedzieć, że automatycznie wygenerowany raport online nie będzie tak dokładny, jak ten przygotowany przez eksperta.

Specjalista SEO, bazując na podstawie swojego doświadczenia, potrafi dobrać odpowiednie narzędzia, które skutecznie zbadają widoczność i bolączki Twojej strony internetowej. Ponadto analiza wykonana przez niego dotyczyć będzie całego serwisu, a nie tylko wybranych podstron.

Czy audyt SEO jest bezpieczny?

Przeprowadzenie audytu SEO jest całkowicie bezpiecznym rozwiązaniem w szczególności, gdy wykonuje go profesjonalna agencja zewnętrzna lub specjalista SEO. Audytorzy nie ingerują w zawartość strony, a jedynie, korzystając z narzędzi, wiedzy i doświadczenia, sprawdzają, dlaczego Twoja strona jest pomijana w wynikach wyszukiwania. Audyt strony powinien stanowić punkt wyjścia do poprawy tego stanu rzeczy i zaplanowania dalszych kroków wdrożeniowych.

Jakie narzędzia wykorzystywane są do przeprowadzenia audytu SEO?

Dobór narzędzi służących do wykonywania audytu SEO uzależniony jest od indywidualnych preferencji audytorów. Znaleźć możemy całkowicie bezpłatne programy, darmowe wersje trialowe komercyjnych rozwiązań oraz narzędzia, które są w pełni płatne. Popularnymi narzędziami, które wykorzystuje się do przeprowadzania audytów SEO, są:

  • DevTools — jest to tryb w przeglądarkach internetowych służący do analizy kodu czy przeprowadzania testów diagnostycznych,
  • Surfer SEO — popularne narzędzie do optymalizacji treści witryn internetowych na podstawie konkurencyjnych domen,
  • Screaming Frog — to narzędzie wykorzystywane jest do analizy struktury strony WWW, nagłówków i meta tagów. Występuje w darmowej wersji, za pomocą której zweryfikujemy do 500 adresów,
  • Google Search Console — jest to darmowe narzędzie wykorzystywane do weryfikacji pozycji danej strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google. Chcąc z niego skorzystać, musisz posiadać aktywne konto Google i potwierdzić własność domeny. Za jego pomocą sprawdzisz frazy, na które wyświetla się dana strona, łączną liczbę kliknięć i wejść oraz jej stan zaindeksowania.
  • Google Structured Data Testing Tool — za pomocą tego narzędzia sprawdzimy obecność i poprawność danych strukturalnych (specjalnego kodu ułatwiającego robotom interpretację zawartości witryny) na stronie,
  • Google Analytics — narzędzie analityczne, które pozwoli ocenić m.in. źródła ruchu na stronie czy zaangażowanie użytkowników.
  • Ahrefs — narzędzie, które przeanalizuje odnośniki, które prowadzą do Twojej witryny, a także pomoże określić jej widoczność w Google.

Jak długo trwa profesjonalny audyt SEO?

Czas trwania audytu SEO uzależniony jest m.in. od wielkości diagnozowanej witryny oraz jego zakresu . Szczegółowa analiza zawartości strony ma wykazać błędy, które mają wpływ na jej pozycjonowanie. Sam raport z audytu SEO musi być dokładny i obejmować wiele elementów, a także wskazywać ewentualne sposoby na poprawę. Audyt mocno rozbudowanej strony internetowej może potrwać około dwóch tygodni. Dla mniejszych witryn jest to przeważnie 2-3 dni.

Ile kosztuje audyt SEO?

Na cenę audytu wpływ ma wiele czynników. Jeżeli dysponujemy wiedzą z zakresu działania mechanizmów wyszukiwarki, możemy samodzielnie przy pomocy darmowych narzędzi wykonać audyt SEO. Pamiętajmy jednak, że audyt SEO ma wykazać błędy, które sprawiają, że dana witryna jest pomijana przez boty Google oraz osiąga słabą widoczność, a do tego niezbędne jest odpowiednie doświadczenie i wiedza.

Dlatego też lepiej zaangażować profesjonalną firmę, która szybko i sprawnie wykona dla nas audyt SEO. Koszt takiej usługi wynosi średnio kilka tysięcy złotych. Efekty pracy audytorów pozwolą Ci w dłuższej perspektywie poprawić widoczność strony, co przełoży się na zwiększenie zysków oraz poprawę komfortu korzystania ze strony.

Podsumowanie

Wyszukiwarki internetowe działają wedle ściśle określonych zasad. Każda strona internetowa, która chce znaleźć się w TOP10 wyników wyszukiwania na konkretne frazy, musi zostać w prawidłowy sposób zoptymalizowana. Jeśli Twoja strona jest słabo widoczna, to nie generuje odpowiedniego ruchu oraz nie spełnia swojej podstawowej funkcji. Audyt SEO pomoże Ci znaleźć odpowiedź na pytanie, dlaczego Twoja strona internetowa nie może osiągnąć lepszych pozycji. Kiedy zauważyłeś spadek liczby internautów odwiedzających Twoją stronę WWW lub zmieniłeś domenę witryny internetowej, powinieneś jak najszybciej wykonać profesjonalny audyt SEO. Analiza strony internetowej pod kątem SEO pomoże Ci zwiększyć sprzedaż oraz skutecznie konkurować z innymi przedsiębiorcami.

Materiał partnera

Sprawdź również

Jakie możliwości otwiera przed Tobą zawód technika reklamy? Wszechstronna wiedza i doświadczenie

Interesują Cię social media i reklamy? Chcesz tworzyć kampanie i pokazywać swoje pomysły ś…