Home Biznes Audyt wewnętrzny – skuteczna metoda na usprawnienie oraz pełną kontrolę Twojej firmy
Biznes - 7 listopada 2023

Audyt wewnętrzny – skuteczna metoda na usprawnienie oraz pełną kontrolę Twojej firmy

Audyt wewnętrzny to proces umożliwiający ocenę różnych aspektów działalności marki, w tym zarządzania, operacji, finansów i, oczywiście, komunikacji wewnętrznej. Audyt dotyczy więc szerokiego spektrum funkcjonowania firmy i może składać się z wielu pomniejszych badań. W swojej obecnej formie audyt wewnętrzny jest przede wszystkim skoncentrowany na wsparcie kadry zarządzającej, a także na doradztwo w kierowaniu oraz usprawnianiu działalności danej organizacji.

Cel audytu wewnętrznego

Audyt wewnętrzny, zgodnie z definicją Instytutu Audytorów Wewnętrznych (ang. Institute of Internal Auditors, IIA), to działalność niezależna i obiektywna, która ma na celu zwiększenie wartości i usprawnienie działalności operacyjnej organizacji.

Audyt polega na systematycznym i uporządkowanym działaniu w zakresie oceny procesów zarządzania ryzykiem, kontroli i ładu organizacyjnego oraz przyczynia się do poprawy ich działania, dostarczając informacji co do efektywności i skuteczności tych procesów. Zakres audytu wewnętrznego może obejmować wszystkie aspekty działalności organizacji.

Cel audytu wewnętrznego to przede wszystkim zwiększenie wartości i usprawnienie działalności organizacji.

Audyt wewnętrzny wykorzystywany jest m.in. do zbadania efektywności komunikacji wewnętrznej firmy pod kątem:

  • potrzeb komunikacyjnych pracowników,
  • jej silnych i słabych stron,
  • oceny efektywności poszczególnych narzędzi komunikacyjnych,
  • skuteczności przepływu informacji.

 Audyt wewnętrzny pozwala na:

  • ocenę efektywności procesów, czy są one zoptymalizowane i czy można je usprawnić w celu zwiększenia produktywności i efektywności pracy,
  • monitorowanie zasobów, a więc na ocenę wykorzystywania zasobów ludzkich, finansowych oraz materiałowych (pozwala to zoptymalizować alokację tych zasobów),
  • zarządzanie ryzykiem – dzięki audytowi możliwa jest identyfikacja potencjalnych zagrożeń i ryzyka, które mogą wpłynąć na funkcjonowanie firmy (umożliwia to organizacji zastosowanie odpowiednich środków zaradczych i strategicznych),
  • odpowiednie kierowanie relacjami między pracownikami poprzez m.in. ocenę atmosfery w zespole, komunikacji między pracownikami oraz zarządzanie zasobami ludzkimi (pozytywne atmosfera pracy i skuteczna komunikacja wewnętrzna mogą poprawić motywację pracowników),
  • poznanie możliwych kierunków rozwoju poprzez identyfikację obszarów, które wymagają dalszej ekspansji, a także wskazanie na potencjalne szanse rozwojowe firmy,
  • zapewnienie zgodności firmy z regulacjami i standardami branżowymi (w zakresie komunikacji, marketingu i public relations).

Podniesienie wartości, wyeliminowanie nieprawidłowości

Nowoczesny audyt wewnętrzny jest jednym z narzędzi pozwalających na zwiększenie wartości marki. Jednak audyt funkcjonuje prawidłowo wyłącznie tam, gdzie firma dąży do zmiany, do podnoszenia wartości efektów swoich działań i racjonalizacji wydatków.

Obecnie systematyczne przeprowadzanie audytu wewnętrznego ma bardzo duże znaczenie. Dzięki regularnym danym z audytów kadra zarządzająca ma całościowy obraz tego, jak w danym momencie firma funkcjonuje. Audyt wewnętrzny pozwala na szybkie wykrycie ewentualnych nieprawidłowości i zminimalizowanie strat z nimi związanych. Systematyczny audyt pomaga w podejmowaniu trafniejszych decyzji strategicznych, pozwala zwiększyć efektywność pracy, a także może korzystnie wpłynąć na lepsze zrozumienie i pozytywne relacje pomiędzy pracownikami a menadżerami.

Materiał partnera

Sprawdź również

Jakie możliwości otwiera przed Tobą zawód technika reklamy? Wszechstronna wiedza i doświadczenie

Interesują Cię social media i reklamy? Chcesz tworzyć kampanie i pokazywać swoje pomysły ś…