Audyt wewnętrzny – skuteczna metoda na usprawnienie oraz pełną kontrolę Twojej firmy
Audyt wewnętrzny to proces umożliwiający ocenę różnych aspektów działalności marki, w tym zarządzania, operacji, finansów i, oczywiście, komunikacji wewnętrznej. Audyt dotyczy więc szerokiego spektrum funkcjonowania firmy i może składać się z wielu pomniejszych badań. W swojej obecnej formie audyt wewnętrzny jest przede wszystkim skoncentrowany na wsparcie kadry zarządzającej, a także na doradztwo w kierowaniu oraz usprawnianiu działalności danej organizacji.
Spis treści:
Cel audytu wewnętrznego
Audyt wewnętrzny, zgodnie z definicją Instytutu Audytorów Wewnętrznych (ang. Institute of Internal Auditors, IIA), to działalność niezależna i obiektywna, która ma na celu zwiększenie wartości i usprawnienie działalności operacyjnej organizacji.
Audyt polega na systematycznym i uporządkowanym działaniu w zakresie oceny procesów zarządzania ryzykiem, kontroli i ładu organizacyjnego oraz przyczynia się do poprawy ich działania, dostarczając informacji co do efektywności i skuteczności tych procesów. Zakres audytu wewnętrznego może obejmować wszystkie aspekty działalności organizacji.
Cel audytu wewnętrznego to przede wszystkim zwiększenie wartości i usprawnienie działalności organizacji.
Audyt wewnętrzny wykorzystywany jest m.in. do zbadania efektywności komunikacji wewnętrznej firmy pod kątem:
- potrzeb komunikacyjnych pracowników,
- jej silnych i słabych stron,
- oceny efektywności poszczególnych narzędzi komunikacyjnych,
- skuteczności przepływu informacji.
Audyt wewnętrzny pozwala na:
- ocenę efektywności procesów, czy są one zoptymalizowane i czy można je usprawnić w celu zwiększenia produktywności i efektywności pracy,
- monitorowanie zasobów, a więc na ocenę wykorzystywania zasobów ludzkich, finansowych oraz materiałowych (pozwala to zoptymalizować alokację tych zasobów),
- zarządzanie ryzykiem – dzięki audytowi możliwa jest identyfikacja potencjalnych zagrożeń i ryzyka, które mogą wpłynąć na funkcjonowanie firmy (umożliwia to organizacji zastosowanie odpowiednich środków zaradczych i strategicznych),
- odpowiednie kierowanie relacjami między pracownikami poprzez m.in. ocenę atmosfery w zespole, komunikacji między pracownikami oraz zarządzanie zasobami ludzkimi (pozytywne atmosfera pracy i skuteczna komunikacja wewnętrzna mogą poprawić motywację pracowników),
- poznanie możliwych kierunków rozwoju poprzez identyfikację obszarów, które wymagają dalszej ekspansji, a także wskazanie na potencjalne szanse rozwojowe firmy,
- zapewnienie zgodności firmy z regulacjami i standardami branżowymi (w zakresie komunikacji, marketingu i public relations).
Podniesienie wartości, wyeliminowanie nieprawidłowości
Nowoczesny audyt wewnętrzny jest jednym z narzędzi pozwalających na zwiększenie wartości marki. Jednak audyt funkcjonuje prawidłowo wyłącznie tam, gdzie firma dąży do zmiany, do podnoszenia wartości efektów swoich działań i racjonalizacji wydatków.
Obecnie systematyczne przeprowadzanie audytu wewnętrznego ma bardzo duże znaczenie. Dzięki regularnym danym z audytów kadra zarządzająca ma całościowy obraz tego, jak w danym momencie firma funkcjonuje. Audyt wewnętrzny pozwala na szybkie wykrycie ewentualnych nieprawidłowości i zminimalizowanie strat z nimi związanych. Systematyczny audyt pomaga w podejmowaniu trafniejszych decyzji strategicznych, pozwala zwiększyć efektywność pracy, a także może korzystnie wpłynąć na lepsze zrozumienie i pozytywne relacje pomiędzy pracownikami a menadżerami.
Materiał partnera
Gadżety reklamowe – skuteczne narzędzie budowania marki
Współczesny konsument jest bombardowany tysiącami reklam dziennie. Aby wyróżnić się w tym …