Home Biznes Koncepcja E-E-A-T i Helpful Content System – czym są i jakie mają znaczenie dla pozycjonowania?
Biznes - 28 grudnia 2023

Koncepcja E-E-A-T i Helpful Content System – czym są i jakie mają znaczenie dla pozycjonowania?

E-E-A-T i Helpful Content System to wytyczne Google’a dotyczące treści publikowanych na stronach internetowych. Powinny być jak najbardziej przydatne dla użytkownika, mieć wartość ekspercką, być poparte doświadczeniem i autorytetem oraz cieszyć się zaufaniem. Niestosowanie się do tych wytycznych może przełożyć się na niską ocenę jakości strony oraz zmniejszyć widoczność w wynikach wyszukiwania. Jak zatem tworzyć treści zgodne z koncepcją E-E-A-T i HCS?

E-E-A-T, czyli jadalny content. Co to oznacza?

Zanim przejdziemy do omawiania koncepcji E-E-A-T musimy cofnąć się w czasie do roku 2014. To właśnie wtedy Google zaprezentowało jej pierwotną wersję, czyli E-A-T. Odnosiła się ona do procesu oceny treści pod względem struktury strony oraz jakości contentu. Wytyczne E-A-T miały skłonić specjalistów SEO do zaprzestania „zaśmiecania” sieci treściami wątpliwej jakości, naszpikowanymi słowami kluczowymi. Koncepcja E-A-T obejmowała:

  • Expertise (expertyza),
  • Authoritativeness (autorytet),
  • Trustworthiness (wiarygodność).

Pod koniec 2022 roku Google zaktualizowało swoje wytyczne, rozszerzając akronim E-A-T do E-E-A-T:

  • Experience (doświadczenie),
  • Expertise (ekspertyzę),
  • Authoritativeness (autorytet),
  • Trust (zaufanie).

Założenia E-E-A-T są wykorzystywane do oceny wiarygodności strony, która może przełożyć się na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Koncepcja kładzie duży nacisk na tworzenie treści wysokiej jakości i z wartościowymi informacjami. Istotny może być także autorytet autora, przy czym nie wymaga się, aby ekspert był wyłącznym twórcą treści. Specjalista równie dobrze może być jedynie nadzorcą merytorycznym. E-E-A-T zwraca uwagę także na wiarygodność strony poprzez występowanie takich elementów jak strona “O nas” czy dane kontaktowe.

Jakie zmiany wprowadził Helpful Content System?

W sierpniu 2022 r. Google przeprowadziło aktualizację swojego algorytmu, której celem było wprowadzenie systemu pomocnych treści. Helpful Content System to zestaw wytycznych skupiających się na tworzeniu treści przydatnych dla użytkowników. W założeniach podkreśla on znaczenie human-first content, czyli zasobów tworzonych z myślą o ludziach, a nie algorytmach.

Helpful Contnent System promuje oryginalne i pomocne z punktu widzenia użytkownika treści – w teorii takie, które udzielają konkretnych odpowiedzi w możliwie najkrótszym czasie. Algorytm Google bada zachowanie usera na stronie, np. to jak się po niej porusza i ile czasu na niej spędza, zanim wróci do wyników wyszukiwania, aby wejść na kolejną witrynę. Ponadto wyszukiwarka bezpośrednio pyta użytkowników o to, czy treść na odwiedzonej stronie była przydatna. Dzięki temu może ocenić, które treści są bardziej lub mniej przydatne.

Wprowadzenie systemu przydatnych treści wraz z zaktualizowaniem wytycznych E-E-A-T było swego rodzaju game changerem w tworzeniu contentu na potrzeby SEO. Specjaliści musieli dostosować się do tych zmian Google’a, nie tylko przy tworzeniu nowych treści, ale i podczas weryfikacji już istniejących. Działania te mogą być kluczowe w budowaniu i utrzymaniu widoczności strony. Aby mieć pewność, że content na Twojej stronie jest zgodny z wytycznymi E-E-A-T i HCS możesz zlecić jego analizę, np. butikowej agencji SEO takaoto.pro.

Jak tworzyć treści SEO zgodne z E-E-A-T i Helpful Content System?

Aby stworzyć lub sprawdzić zgodność treści na stronie z wytycznymi Google’a obejmującymi E-E-A-T i Helpful Content System, zwróć uwagę na:

  • doświadczenie osoby, która odpowiada za content – można rozumieć je zarówno jako wykształcenie kierunkowe, jak i wiedzę praktyczną z danej dziedziny;
  • eksperckość treści – której dowodem są nie tylko stopień naukowy i autorytet autora, ale i odnośniki do danych statystycznych czy prac naukowych, raportów i innych wartościowych źródeł;
  • sposób udzielania odpowiedzi – czyli używanie bardziej konkretnego i bezpośredniego języka zamiast kwiecistych metafor;
  • rzetelność informacji – treść nie może zawierać nieprawdy;
  • aktualność informacji – content powinien zawierać możliwie aktualne dane;
  • clickbaity – w contencie tworzonym z myślą o użytkowniku nie ma na nie miejsca.

E-E-A-T a link building

Należy zwrócić uwagę na fakt, że Google wciąż w ograniczonym stopniu może ocenić autorytet i eksperckość treści. Dlatego wciąż jednym z istotnych czynników w tym zakresie są linki z powiązanych kontekstowo stron z wysokim autorytetem. Najlepiej jeśli są to strony, na których zdobycie linków jest stosunkowo trudne – strony uczelni, podmiotów publicznych, innych firm i instytucji otoczenia biznesu.

A co z AI?

Warto również zwrócić uwagę na stanowisko Google’a w stosunku do treści tworzonych przez sztuczną inteligencję. Content wygenerowany przy użyciu AI nie jest uznawany za niezgodny z wytycznymi, jeśli spełnia założenia E-E-A-T i HCS.

Materiał partnera

Sprawdź również

Jakie możliwości otwiera przed Tobą zawód technika reklamy? Wszechstronna wiedza i doświadczenie

Interesują Cię social media i reklamy? Chcesz tworzyć kampanie i pokazywać swoje pomysły ś…