Koncepcja E-E-A-T i Helpful Content System – czym są i jakie mają znaczenie dla pozycjonowania?
E-E-A-T i Helpful Content System to wytyczne Google’a dotyczące treści publikowanych na stronach internetowych. Powinny być jak najbardziej przydatne dla użytkownika, mieć wartość ekspercką, być poparte doświadczeniem i autorytetem oraz cieszyć się zaufaniem. Niestosowanie się do tych wytycznych może przełożyć się na niską ocenę jakości strony oraz zmniejszyć widoczność w wynikach wyszukiwania. Jak zatem tworzyć treści zgodne z koncepcją E-E-A-T i HCS?
Spis treści:
E-E-A-T, czyli jadalny content. Co to oznacza?
Zanim przejdziemy do omawiania koncepcji E-E-A-T musimy cofnąć się w czasie do roku 2014. To właśnie wtedy Google zaprezentowało jej pierwotną wersję, czyli E-A-T. Odnosiła się ona do procesu oceny treści pod względem struktury strony oraz jakości contentu. Wytyczne E-A-T miały skłonić specjalistów SEO do zaprzestania „zaśmiecania” sieci treściami wątpliwej jakości, naszpikowanymi słowami kluczowymi. Koncepcja E-A-T obejmowała:
- Expertise (expertyza),
- Authoritativeness (autorytet),
- Trustworthiness (wiarygodność).
Pod koniec 2022 roku Google zaktualizowało swoje wytyczne, rozszerzając akronim E-A-T do E-E-A-T:
- Experience (doświadczenie),
- Expertise (ekspertyzę),
- Authoritativeness (autorytet),
- Trust (zaufanie).
Założenia E-E-A-T są wykorzystywane do oceny wiarygodności strony, która może przełożyć się na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Koncepcja kładzie duży nacisk na tworzenie treści wysokiej jakości i z wartościowymi informacjami. Istotny może być także autorytet autora, przy czym nie wymaga się, aby ekspert był wyłącznym twórcą treści. Specjalista równie dobrze może być jedynie nadzorcą merytorycznym. E-E-A-T zwraca uwagę także na wiarygodność strony poprzez występowanie takich elementów jak strona “O nas” czy dane kontaktowe.
Jakie zmiany wprowadził Helpful Content System?
W sierpniu 2022 r. Google przeprowadziło aktualizację swojego algorytmu, której celem było wprowadzenie systemu pomocnych treści. Helpful Content System to zestaw wytycznych skupiających się na tworzeniu treści przydatnych dla użytkowników. W założeniach podkreśla on znaczenie human-first content, czyli zasobów tworzonych z myślą o ludziach, a nie algorytmach.
Helpful Contnent System promuje oryginalne i pomocne z punktu widzenia użytkownika treści – w teorii takie, które udzielają konkretnych odpowiedzi w możliwie najkrótszym czasie. Algorytm Google bada zachowanie usera na stronie, np. to jak się po niej porusza i ile czasu na niej spędza, zanim wróci do wyników wyszukiwania, aby wejść na kolejną witrynę. Ponadto wyszukiwarka bezpośrednio pyta użytkowników o to, czy treść na odwiedzonej stronie była przydatna. Dzięki temu może ocenić, które treści są bardziej lub mniej przydatne.
Wprowadzenie systemu przydatnych treści wraz z zaktualizowaniem wytycznych E-E-A-T było swego rodzaju game changerem w tworzeniu contentu na potrzeby SEO. Specjaliści musieli dostosować się do tych zmian Google’a, nie tylko przy tworzeniu nowych treści, ale i podczas weryfikacji już istniejących. Działania te mogą być kluczowe w budowaniu i utrzymaniu widoczności strony. Aby mieć pewność, że content na Twojej stronie jest zgodny z wytycznymi E-E-A-T i HCS możesz zlecić jego analizę, np. butikowej agencji SEO takaoto.pro.
Jak tworzyć treści SEO zgodne z E-E-A-T i Helpful Content System?
Aby stworzyć lub sprawdzić zgodność treści na stronie z wytycznymi Google’a obejmującymi E-E-A-T i Helpful Content System, zwróć uwagę na:
- doświadczenie osoby, która odpowiada za content – można rozumieć je zarówno jako wykształcenie kierunkowe, jak i wiedzę praktyczną z danej dziedziny;
- eksperckość treści – której dowodem są nie tylko stopień naukowy i autorytet autora, ale i odnośniki do danych statystycznych czy prac naukowych, raportów i innych wartościowych źródeł;
- sposób udzielania odpowiedzi – czyli używanie bardziej konkretnego i bezpośredniego języka zamiast kwiecistych metafor;
- rzetelność informacji – treść nie może zawierać nieprawdy;
- aktualność informacji – content powinien zawierać możliwie aktualne dane;
- clickbaity – w contencie tworzonym z myślą o użytkowniku nie ma na nie miejsca.
E-E-A-T a link building
Należy zwrócić uwagę na fakt, że Google wciąż w ograniczonym stopniu może ocenić autorytet i eksperckość treści. Dlatego wciąż jednym z istotnych czynników w tym zakresie są linki z powiązanych kontekstowo stron z wysokim autorytetem. Najlepiej jeśli są to strony, na których zdobycie linków jest stosunkowo trudne – strony uczelni, podmiotów publicznych, innych firm i instytucji otoczenia biznesu.
A co z AI?
Warto również zwrócić uwagę na stanowisko Google’a w stosunku do treści tworzonych przez sztuczną inteligencję. Content wygenerowany przy użyciu AI nie jest uznawany za niezgodny z wytycznymi, jeśli spełnia założenia E-E-A-T i HCS.
Materiał partnera
Czym charakteryzują się kampanie Google Ads?
Google Ads, dawniej znane jako Google AdWords, to jedna z najpopularniejszych platform rek…