15 sposobów, jak wypromować firmę …
Poznaj 15 sprawdzonych sposobów na wypromowanie firmy. Porady są na tyle uniwersalne, że można z nich skorzystać w wielu różnych przedsiębiorstwach – niezależnie od przedmiotu czy skali działalności. Planując rozwój swojego biznesu, próbuj różnych metod, które prowadzą do sukcesu sprzedażowego i wizerunkowego.
Spis treści:
1. (Re)organizacja firmy
Być może tak sformułowany początek poradnika ze sposobami na promocję firmy jest dla Ciebie zaskoczeniem. Spokojnie – zdążymy omówić walory mediów społecznościowych czy branżowych eventów, ale na początku przyjrzyjmy się swoistym fundamentom sukcesu.
Podstawą jest optymalizacja wszystkich procesów, jakie zachodzą wewnątrz organizacji.
Bez organizacji firmy od podstaw (lub jej gruntowej reorganizacji) osiągnięcie sukcesu promocyjnego jest trudne, a wręcz niemożliwe. Na dłuższą metę nie da się utrwalić wiarygodnego wizerunku idealnej firmy, skoro jej codzienne funkcjonowanie jest złe.
Aby się wypromować, trzeba mieć jako sprecyzowaną wizję i misję, a z nich wypływają biznesowe cele. Potrzebny jest system motywacji pracowników, potrzebne są jasne reguły funkcjonowania na każdym szczeblu organizacji. Ludzie lubią solidne marki, a jeśli taką jest Twoja firma, prowadzenie działań marketingowych będzie łatwiejsze, niż może się wydawać. Dla skuteczniejszej organizacji procesów wewnątrz organizacji warto korzystać z nowoczesnego oprogramowania ERP, korzystać z pomocy zewnętrznych specjalistów czy dążyć do ustalenia korporacyjnego ładu nawet w mniejszym przedsiębiorstwie.
2. Unikatowość produktu lub usługi
Jednym z filarów promocji firmy jest definicja elementów, które ją wyróżniają. Zastanawiasz się, czy Twój biznes może pochwalić się takimi „wyróżnikami”? Być może warto zacząć od zaprojektowania i wprowadzenia na rynek unikatowego produktu lub usługi. Zajmujesz się handlem? W takim razie zadbaj o taki asortyment, którego nie ma konkurencja, np. poprzez autoryzowaną sprzedaż wybranych marek albo limitowane serie produktów. W planowaniu działań marketingowych:
- podkreślaj mocne strony, skupiając się na elementach, które wyróżniają Cię na tle konkurencji,
- skup się potrzebach klientach i oferuj możliwość ich zaspokojenia,
- stawiaj kolejne cele i dąż do ich realizacji
- korzystaj z dostępnych danych, wyników badań czy eksperckiej wiedzy,
- zatrudniaj pracowników, którzy wprowadzają do firmy dodatkową wartość – merytoryczną i kreatywną, wspierających rozwój firmy także pod kątem promocji.
Unikatowość Twojej oferty nie oznacza, że koniecznie musisz wprowadzić na rynek innowację. Być może pierwszym, dobrym krokiem będzie np. implementacja rozwiązań, które sprawdziły się już na zagranicznych rynkach albo lekka modyfikacja dotychczasowych działań. W zależności od profilu działalności rób to na skalę lokalną, ogólnokrajową, a nawet… globalną.
3. Strona internetowa
Kolejnym z elementarnych działań marketingowych jest inwestycja w nowoczesną stronę internetową, która stanowi punkt wyjścia komunikacji w sferze online. Nawet jeżeli preferujesz bezpośrednią interakcję z klientami w mediach społecznościowych i skłaniasz się ku innowacyjnym i zaawansowanym metodom reklamy online, sprawdzona formuła strony www wciąż pozostaje elementem, o który warto zadbać.
Planując uruchomienie strony internetowej pamiętaj o:
- dostosowaniu do przeglądarek na urządzeniach mobilnych – tabletach i smartfonach,
- intuicyjnym menu, ułatwiającym odnalezienie treści interesujących użytkownika,
- atrakcyjnym, nowoczesnym designie, spójnym z komunikacją wizualną Twojej marki,
- dostosowaniu treści do potrzeb użytkownika i specyfiki działalności,
- korzystaniu z multimedialnych i funkcjonalnych dodatków,
- czytelnym układzie treści.
Tworzeniem nowoczesnych, profesjonalnych stron internetowych zajmują się programiści, wspierani przez grafików oraz copywriterów. Współpraca doświadczonych specjalistów owocuje też przy tworzeniu aplikacji mobilnych, które również mogą stanowić podstawowe źródło informacji o Twojej stronie, a także platformę sprzedażową produktów i usług.
4. Działania SEM i SEO
Jeśli promujesz firmę w Internecie, koniecznie zapoznaj się z korzyściami, jakie przynoszą działania z zakresu SEM oraz SEO.
Skrót SEM oznacza „Search Engine Marketing”, czyli marketing w wyszukiwarkach internetowych, w praktyce sprowadzający się do wykorzystania potencjału wiodącej wyszukiwarki Google. W ramach SEM możesz np. wdrażać kampanie reklamowe, sprawiając, że Twoja strona internetowa wyświetla się jako sponsorowana po wpisaniu przez użytkownika konkretnej frazy, np. „sklep zoologiczny Warszawa”, „barber Katowice” czy „skórzana kurtka męska outlet”. To Ty decydujesz, które hasła doprowadzą potencjalnego klienta do Twojej strony. Płacisz Google tylko wtedy, gdy użytkownik kliknie w reklamowany link. Ten system nazywa się PPC – „Pay Per Click” (płatność za kliknięcie).
Pod skrótem SEO kryje się pojęcie „Search Engine Optimisation” opisujące optymalizację w wynikach wyszukiwaniach. W dużym skrócie chodzi o to, by dopracować każdy element strony internetowej z myślą o działaniu algorytmu Google. Działania te wymagają m.in.:
- optymalizacji nagłówków,
- używania słów kluczowych,
- dopracowania kodu strony.
Efektem skutecznego i kompleksowego SEO jest organiczne promowanie Twojej strony internetowej w wynikach wyszukiwania na frazach, które są związane z przedmiotem Twojej działalności.
5. Media społecznościowe
Jak wynika z raportu „Digital 2020: Poland”, z mediów społecznościowych w kraju nad Wisłą korzysta ok. 19 mln użytkowników. Nic zatem dziwnego, że dla wielu przedsiębiorców, szczególnie młodszego pokolenia, prowadzenie komunikacji w social media jest podstawowym sposobem promowania firmy. To najpopularniejszych narzędzi w naszym kraju należą:
- YouTube,
- Facebook,
- Messenger,
- Instagram,
- Whatsapp,
- Twitter,
- LinkedIn,
- Pinterest,
- Tik-Tok.
Każdy z powyższych portali społecznościowych ma do zaoferowania coś unikatowego, nawet jeżeli część funkcji jest podobna lub identyczna. Czy musisz promować się na wszystkich platformach? Wbrew pozorom nie jest to konieczne. Dużo lepiej skupić się na tych SM, z których korzystają Twoi potencjalni klienci. Dobrze jest poszukiwać nowych narzędzi komunikacji i wykraczać poza horyzonty konkurencji, ale ze świadomością, że skuteczne korzystanie z mediów społecznościowych wymaga bardzo dużego zaangażowania. Co więcej, wraz z coraz większą komercjalizacją tych platform, bazowanie wyłącznie na organicznych treściach nie gwarantuje sukcesu. Planując budżety reklamowe na kolejne lata, stwórz osobną kolumnę np. dla systemu Facebook Ads.
6. Blog
Jeszcze kilkanaście lat temu blogi kojarzyły się ze stronami tworzonymi przez anonimowych twórców, którzy dzielą się swoimi prywatnymi wyznaniami czy pasjami. Dziś blogosfera jest swego rodzaju krainą profesjonalnych treści, opanowaną przez influencerów oraz firmy. To aż dwa pomysły, jak wypromować firmę.
Z jednej strony możesz założyć własnego bloga, na którym dzielisz się poradami, inspiracjami czy kulisami związanymi ze swoją działalnością. Blog prowadzony z pomocą profesjonalnego copywritera staje się wówczas uzupełnieniem strony internetowej, dodatkowym narzędziem komunikacji z klientami oraz wsparciem dla pozycjonowania marki w wynikach wyszukiwania.
Z drugiej strony warto docenić perspektywy, jakie stwarza dobrze zorganizowany influencer marketing. W Twojej branży na pewno funkcjonują influencerzy, których zasięgi sprawdzają się przy promocji produktów i usług. Dowiedz się, jakie są warunki współpracy z twórcami (niekoniecznie największymi!) i wspólnie zaplanujcie kampanię, która przyniesie obopólne korzyści.
7. CSR
Skrót CSR rozwija się do angielskojęzycznego Corporate Social Responsibility, czyli pojęcia tłumaczonego jako społeczna odpowiedzialność biznesu. Chodzi o wszelkie działania, które świadczą o zainteresowaniu Twojego przedsiębiorstwa ważnymi tematami. Choć celem jest niesienie pomocy, to także forma promocji i szansa na zbudowanie atrakcyjnego wizerunku. W ramach działań CSR warto odnosić się do takich kwestii, jak:
- promocja zdrowych nawyków,
- równość i sprawiedliwość społeczna,
- ochrona środowiska naturalnego,
- akcje charytatywne,
- pomoc wykluczonym,
- pomoc zwierzętom,
- potrzeby okolicznych mieszkańców.
CSR wymaga przemyślanego podejścia i autentycznego zaangażowania. Klienci są wyczuleni na fałsz i hipokryzję, bezlitośnie punktując w mediach społecznościowych firmy, które z jednej strony promują szczytne idee, a z drugiej – przeczą im swoją działalnością, np. poprzez wyzysk pracowników w krajach trzeciego świata albo nieekologiczną produkcję.
Warto zauważyć, że działania CSR nie są zarezerwowane wyłącznie dla największych, najbogatszych firm. Nawet prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą możesz skutecznie pomóc w ważnej sprawie, wspierając licytację czy uczestnicząc w sprawach ważnych dla okolicznej społeczności.
8. Relacje z mediami
Mogłoby się wydawać, że współczesna reklama w środkach komunikacji masowej jest w pełni uzależniona od pieniędzy. Rzeczywiście, ekspozycja w sferze internetowej lub tradycyjnych mediach wymaga inwestycji, ale wciąż można zyskać dzięki relacjom z poszczególnymi redakcjami i dziennikarzami. Na Twitterze, poprzez mailing czy bezpośrednio warto budować i podtrzymywać znajomości ze światem mediów lokalnych, ogólnopolskich czy branżowych.
Nie chodzi o wywieranie nieetycznego wpływu na media czy ingerowanie w ich politykę redakcyjną. Bardziej o podtrzymywanie zainteresowania Twoją działalnością. Wówczas zwiększa się szansa, że Twój biznes będzie pojawiać się w mediach, podobnie jak Ty i Twoi pracownicy, np. w roli komentatorów i ekspertów branżowych.
Budowanie media relations jest procesem długotrwałym i mocno zindywidualizowanym. Tutaj nie ma jednolitych, uniwersalnych metod – trzeba raczej samemu poszukać właściwych sposobów na zaistnienie w świecie tradycyjnych i nowych mediów.
9. Udział w branżowych eventach
Doskonałą okazją do wypromowania działalności jest pojawianie się na wszelkiego rodzaju eventach branżowych lub lokalnych – w zależności od typu działalności będą to:
- konferencje naukowe i biznesowe,
- targi,
- jarmarki,
- warsztaty,
Atrakcyjne wizualnie stanowisko, profesjonalne wsparcie hostess i przemyślany projekt gadżetów firmowych otwierają długą listę aspektów, które warto przemyśleć w związku z pojawianiem się na wydarzeniach. Do tego dochodzi aspekt finansowo-organizacyjny, czyli konieczność uiszczenia opłaty oraz uzyskania samej możliwości pojawienia się na evencie. Niemniej to wciąż jedna z najpopularniejszych form promocji w wielu branżach, nawet jeżeli coraz częściej spotkania z klientami i kontrahentami przenoszą się do Internetu.
Bądź tam, gdzie są odbiorcy Twoich produktów i usług. Skoro na danym wydarzeniu będzie spore grono takich osób, odpowiednio wcześnie zaplanuj swój udział. Zrób wrażenie, komunikuj, zachowaj pełen profesjonalizm. Spotkanie twarzą twarz z klientem lub kontrahentem to bezcenne doświadczenie marketingowe.
10. Rozwój sklepu, lokalu, biura
Sposobem na promocję firmy, o którym jeszcze nie pisaliśmy, a trzeba to zrobić, jest troska o rozwój firmy jako miejsca. W przypadku gastronomii czy pokrewnych branż nie trzeba tego tłumaczyć. Wygląd przykładowej restauracji przyciąga lub odstrasza. Ale czy w innych biznesach widać diametralną różnicę w podejściu klientów? Nie! Przecież wszystkie punkty handlowe czy usługowe podlegają ocenie za wygląd, czystość czy sam pomysł na aranżację. Biura i inne miejsca również komunikują, są wyraźnym sygnałem dla potencjalnego klienta.
Dlatego traktuj rozwój swojej przestrzeni biznesowej jako element szeroko rozumianego marketingu i brandingu. Twoją marką jest również sfera, w której pracujesz i przyjmujesz klientów. Pomyśl, czego potrzebujesz do osiągnięcia jeszcze lepszej ergonomii i higieny pracy. Wprowadź elementy łączące estetykę z funkcjonalnością. Nadaj miejscu charakteru. Pomyśl o potrzebach tych, którzy przychodzą tu na co dzień lub okazjonalnie. Uczyń ze swojej firmy miejsce, które jest wizytówką.
11. Zarządzanie zasobami ludzkimi i employer branding
Ogół procesów związanych z kadrami określa się pojęciem zarządzania zasobami ludzkimi (w angielskojęzycznej terminologii odpowiednikiem jest human resources management – HRM). Z kolei employer branding to branding pracodawcy, wszelkie działania promujące markę jako pracodawcę, u którego warto szukać zatrudnienia.
Zastanawiasz się, co ma to wspólnego z reklamą?
Bardzo wiele. Jeżeli zadbasz o procesy związane z pracownikami, to właśnie oni staną się naturalnymi ambasadorami Twojego przedsiębiorstwa. Będą mogli mówić (marketing szeptany): „znam tę firmę od środka i naprawdę działa bez zarzutu”, „to uczciwa firma”, „naprawdę trzymamy jakość” i inne, podobne słowa.
Zwróć uwagę, że wiele topowych firm z różnych branż to nie tylko świetnie wypromowane marki. Stanowią miejsca, o których marzy się, by w nich pracować. Niekoniecznie czynnikiem decydującym są pieniądze. Raczej ekscytująca perspektywa rozwoju oraz wiele materialnych i niematerialnych benefitów, które wyróżniają przedsiębiorstwo na tle konkurencji.
Dbaj o motywację, rozwiązuj konflikty, doceniaj pracowników.
12. Współprace z innymi firmami
Ciekawej inspiracji dostarcza nam świat mody. Zwróć uwagę, jak dużym zainteresowaniem cieszą się zaskakujące kooperacje marek, np. high fashion i street wearowych. Innym przykładem mogą być np. browary rzemieślnicze współpracujące z lokalami gastronomicznymi czy palarniami kawy. Chodzi o poszukanie efektu synergii poprzez wymianę dóbr i doświadczeń, a także wzajemną promocję wśród grup odbiorców.
Tzw. crossovery i kolaboracje są doskonałym pomysłem na wypromowanie się w branży lub wśród lokalnych albo internetowych odbiorców. Jeśli są przemyślane, dają wiele obopólnych korzyści. Zastanów się, czy na rynku istnieją podmioty, z którymi możesz nawiązać podobną, choćby jednorazową współpracę, aby stworzyć nowy produkt lub usługę? W biznesie warto szukać tego, co łączy.
13. Inne formy reklamy
Nie sposób umieścić w jednym poradniku wszystkich ciekawych pomysłów na promocję firmy. Metod praktykowanych na rynku jest już tak wiele, że każdy musi poszukiwać własnych inspiracji i pomysłów. Podpowiadamy jednak, że warto zainteresować się chociażby:
- marketingiem wirusowym,
- marketingiem partyzanckim,
- ambient marketingiem,
- custom publishing,
- lokowaniem produktu.
Część z powyższych działań zdaje się zarezerwowanych dla dużych, bogatych podmiotów, które promują się na dużą skalę. Owszem, wiele kampanii wymusza sięganie głęboko do kieszeni, a spore grono przedsiębiorców musi odłożyć pewne pomysły na przyszłość. Czasami jednak nie trzeba dużych środków, żeby uzyskać ciekawy efekt i dobre wyniki. Również te mniej standardowe, rzadsze formy promocji zasługują na Twoją uwagę.
14. Udział w szkoleniach
Udział w profesjonalnych kursach jest okazją do nabycia wielu kompetencji, także w zakresie reklamy i nowoczesnego marketingu. Jednak już sam fakt szkolenia się jest metodą promocji. Uzyskanymi certyfikatami warto pochwalić się potencjalnym i obecnym klientom. Niech wiedzą, że mają do czynienia z ambitnymi specjalistami w danej dziedzinie.
Kursy to coś więcej niż porcja wiedzy. Stanowią okazję do zdobycia nowej perspektywy, nabrania dystansu do własnej działalności czy wreszcie poznania ciekawych ludzi. Choćby dla cennych kontaktów warto zastanowić się nad udziałem w szkoleniu – zarówno dla właścicieli firm, jak i kadry zarządzającej czy szeregowych pracowników. Bogatą ofertę kursów znajdziesz na stronach naszej firmy: Kar-Group.
15. … Bądź wiarygodny dla nowych Klientów
Innym ważnym elementem jest wiarygodność firmy i bezpieczeństwo Klientów. Poza dobrym produktem i rzetelnością usług warto skorzystać z programów certyfikujących firmy. Jest ich na rynku kilka jak naprzykład Laur Wiarygodności lub Rzetelna Firma.
16. … miejsce na Twoje sposoby
W ramach swoistego podsumowania pozostawiamy symbolicznie 15. poradę dla Ciebie. Pomyśl, co na bazie swoich doświadczeń umieszczasz w tym miejscu. Czy masz na koncie działania reklamowe, których nie uwzględniliśmy w powyższych wskazówkach? A może inspiracja pojawi się po przeczytaniu tego tekstu? Jak widzisz, jest bardzo wiele sposobów na reklamowanie przedsiębiorstwa. Sztuką jest wybrać właściwe i uzyskać pożądane efekty.
Jak zaprojektować taśmę pakową z nadrukiem, by wyróżnić się na rynku?
Wielu przedsiębiorców nie docenia znaczenia taśmy pakowej, nie zdając sobie sprawy z jej w…