Home Biznes Czy Twoja marka ma osobowość?
Biznes - 1 kwietnia 2022

Czy Twoja marka ma osobowość?

Zwykle o osobowości mówimy w przypadku ludzi. To właśnie ona w dużej mierze odpowiada za to, czy daną osobę darzymy zaufaniem, czy skorzystamy z jej rad lub czy po prostu ją lubimy. Czy w przypadku przedsiębiorstw i marek także możemy mówić o ich osobowości? Jak zbudować osobowość swojej firmy? W poniższym artykule postaramy się odpowiedzieć na te pytania.

Czym jest osobowość marki?

Czy osobowość marki jest tym samym, co osobowość człowieka? Właściwie, to tak. Osobowość jest zbiorem cech, które wyróżniają daną osobę, a możemy je przecież odnieść także do marki lub firmy. Te cechy to zarówno kwestie psychologiczne (zachowanie, poglądy), jak i fizyczne (wygląd). W przypadku marek także możemy więc mówić o ich osobowości, czyli czymś, co wyróżnia firmę spośród konkurencji na rynku. Jeżeli w przypadku osobowości mówimy zwykle o cechach przypisywanych człowiekowi, warto przenieść je na daną markę. Gdy o jakiejś osobie powiemy więc, że dba o siebie – swój wygląd i styl, w przypadku firmy ta cecha może się odnosić do wystroju jej sklepów, wyglądu produktów, a nawet postrzegania logo i nazwy firmy. Podobnie będzie w przypadku innych cech, składających się na osobowość marki.

Aby jeszcze lepiej wyjaśnić, czym jest osobowość marki, możemy poszukać synonimów dla tego słowa. Z pewnością mogą nimi być: tożsamość marki lub charakter marki.

Jak stworzyć osobowość marki?

Jasnym jest, że w przypadku wielu marek nadanie im osobowości może przynieść sporo korzyści. Klienci chętnie wybierają towary i usługi od firm, które po prostu lubią lub cenią z innych względów. Aby można było o tym mówić, dana marka musi się czymś wyróżnić na tle konkurencji. Warto więc stworzyć osobowość marki. Ciężko jednak byłoby zrobić to w kilka chwil, szczególnie gdy nasza marka wywołuje już jakieś skojarzenia, często inne od tych, z którymi mają łączyć ją klienci.

Osobowość możemy stworzyć poprzez nadanie cech swoim towarom i usługom. Może być też tworem sztucznym, który został wykreowany w marketingowym przekazie. Działania mające na celu wykreowanie osobowości marki przekładają się na jej dobry wizerunek. Część klientów zaczyna wtedy utożsamiać się z marką, chętnie wybierając jej produkty, a nawet polecając ją swoim znajomym. Podczas tworzenia tożsamości marki powinno nam zależeć na wywołaniu pewnych emocji, gdy klienci spotkają się z marką. Mogą się opierać na takich cechach marki, jak:

  • wieloletnia historia,
  • wysoka jakość produktów,
  • charakterystyczny wygląd,
  • dobre skojarzenie,
  • i wiele innych.

Pewną wskazówką podczas kreowania osobowości marki może być odpowiedź na pytanie: jeśli marka byłaby człowiekiem, jaki by był? Personalizacja pewnych cech i tożsamości marki pomoże znaleźć pewne punkty zaczepienia podczas dalszej pracy i działań marketingowych.

Co wpływa na osobowość marki?

Jest wiele aspektów, w których przejawia się osobowość marki. Na pierwszy rzut oka często zauważymy ją dzięki pewnym cechom wizualnym. Może być to wygląd strony internetowej, charakterystyczne logo lub ciekawe opakowanie. Takim wyróżnikiem może być także sam sposób i styl komunikacji z klientem. Wreszcie, wiele firm w celu stworzenia swojej tożsamości wykorzystuje… osobowość człowieka! Mamy z tym do czynienia w przypadku ambasadorów marek, a także konkretnych osób występujących w reklamach firm.

Sprawdź również

Zasady skutecznej wizualizacji danych

Aby przekazywać informacje w prosty i przejrzysty sposób, najlepiej jest postawić na wizua…