Home Biznes Programy lojalnościowe – czym są i jak działają?
Biznes - 9 października 2021

Programy lojalnościowe – czym są i jak działają?

Już od kilku lat bardzo dużo mówi się o programach lojalnościowych i afiliacyjnych. Można się z nimi spotkać na przeróżnych stronach i portalach społecznościowych. Jednak mimo swojej rosnącej popularności dla wielu osób wciąż pozostają zagadką. Czym dokładnie są programy lojalnościowe i afiliacyjne? Na jakich zasadach działają? Dlaczego są korzystne zarówno dla klienta, jak i przedsiębiorcy?

Czym są programy lojalnościowe i afiliacyjne?

Zarówno program lojalnościowy, jak i afiliacyjny to systemy, które bezpośrednio wspierają sprzedaż i pozytywnie wpływają na zwiększenie zasięgów. Dzięki nim promocja marek i ich produktów jest znacznie prostsza. Jednak pojęcia te nieco różnią się od siebie. Programy afiliacyjne, inaczej zwane partnerskimi to systemy, które mają na celu budowanie sieci zaufanych partnerów, którzy docierają do coraz większej liczby potencjalnych klientów. Programy partnerskie poszerzają świadomość danej marki i zajmują się sprzedażą produktów wśród grupy odbiorców. Programy lojalnościowe działają w obrębie pozyskanych już klientów. Zostały stworzone, aby zdobyć ich zaufanie i lojalność. Dzięki nim utrzymanie klientów jest prostsze, co prowadzi również do zwiększonej sprzedaży.

Jak działają?

Programy partnerskie i lojalnościowe mogą działać na różnych zasadach i przybierać rozmaite formy. Ważne jest indywidualne podejście, które będzie odpowiadać zarówno organizatorom, jak i klientom marki. Marki w ramach programów partnerskich przyznają swoim partnerom nagrody, np. w zamian za wysoką sprzedaż lub skuteczne polecanie produktu, które doprowadziło do pozyskania nowych klientów. Programy afiliacyjne mogą działać na takich zasadach jak płatność za sprzedaż, kliknięcie czy polecenie. Partnerzy zazwyczaj mogą liczyć na procentowe prowizje od sprzedaży. Programy lojalnościowe polegają na nagradzaniu klienta za zaangażowanie i częsty kontakt z marką. Zazwyczaj im bardziej lojalni są klienci, tym więcej bonusów otrzymują. Punkty mogą być przyznawane za różne zachowania, które są aprobowane przez daną markę, np. za zakupy, udział w wydarzeniach, organizowanych przez firmę czy nawet zapisanie się do newslettera. W zależności od polityki marki, punkty mogą być wymieniane na różnego rodzaju nagrody, np. zniżkę na zakupy, rabaty czy nagrody rzeczowe.

Dlaczego warto będąc klientem?

Z punktu widzenia klienta programy lojalnościowe i afiliacyjne mogą być bardzo atrakcyjne. Po pierwsze – dzięki nim można dużo zaoszczędzić. Marka doceni nasze zaangażowanie i nagrodzi nas za lojalność oraz wybieranie ich produktów. Jeśli zbierzemy odpowiednią ilość punktów możemy także liczyć na atrakcyjne nagrody. Dzięki korzystaniu z programów lojalnościowych zawsze wiemy, czego możemy się spodziewać, ponieważ jesteśmy dobrze zaznajomieni z daną marką i jej polityką. Zaufanie do danej firmy i korzystanie z jej usług sprawi, że nasze zakupy będą udane.

Dlaczego warto będąc przedsiębiorcą?

Korzystanie z programów afiliacyjnych i lojalnościowych mogą być równie korzystne dla przedsiębiorcy. Przede wszystkim, organizatorzy mogą sporo zaoszczędzić na promocji, zwiększając przy tym swoje zasięgi. Programy afiliacyjne ułatwiają również kontakt z partnerami, rozliczanie prowizji czy dystrybucję materiałów. Pomagają zwiększyć zasięgi i znaleźć nowych, potencjalnych klientów. Programy lojalnościowe pomogą na dłużej utrzymać stałych klientów i pozytywnie wpływają na ich solidarność z daną marką. Dzięki nim ryzyko przejścia do konkurencji znaczni się zmniejsza. Co więcej, programy lojalnościowe są bardzo korzystne, jeśli chodzi o ilość sprzedawanych usług czy produktów.

Przykład programu afiliacyjnego

W Internecie można znaleźć mnóstwo przykładów takich programów. Jednym z nich może być program afiliacyjny Allegro Polecam. Jego działanie jest bardzo proste. Polega na zdobywaniu nagród w zamian za udostępnianie linków polecających znajomych lub w sieci. Do programu może dołączyć każdy użytkownik Allegro, który jest pełnoletni, ma konto i zaakceptuje Regulamin Allegro Polecam.

Programy afiliacyjne dla właścicieli blogów

Każdy posiadacz własnego bloga lub portalu internetowego na dowolny temat prędzej czy później będzie chciał zacząć na nim zarabiać. Sposobów na zarabianie na blogu jest kilka, ale systemy partnerskie, takie jak Allegro są jednym z najbardziej popularnych. Aby rozpocząć współpracę wystarczy wykonać kilka prostych ruchów, założyć konto w programie afiliacyjnym, wybrać jakiego rodzaju produkty chcemy promować wśród swoich czytelników, wygenerować indywidualny link partnerski, który możemy udostępniać zarówno we wpisach na blogu, jak i naszych social mediach, a następnie monitorować liczbę sprzedanych produktów z naszego linka i cieszyć się prowizją.

Dzięki tego rodzaju programom partnerskim możemy monetyzować ruch na blogu, co z pewnością przyda się niejednemu blogerowi. Pozyskane w ten sposób pieniądze możemy przeznaczyć na dalszy rozwój naszego bloga, tworzenie lepszych treści, zdjęć, filmów lub zakup niezbędnego sprzętu, aby rozwijać swoją działalność internetową i świadczyć naszym odbiorcom content najwyższej jakości. Taka inwestycja natomiast z pewnością zostanie doceniona przez użytkowników, którzy chętniej i liczniej będą odwiedzać blog w przyszłości, jak również polecać go znajomym. Jeśli więc zastanawiacie się, czy warto zacząć działać w jakimś programie alifiacyjnym to odpowiedź nasuwa się sama. Tym bardziej, że programy partnerskie są formą reklamy, która jest wyjątkowo przyjazna dla użytkownika, bardzo natywna i nienatrętna. W porównaniu do tradycyjnej reklamy bannerowej, która potrafi skutecznie zniechęcić użytkownika do dalszego przeglądania bloga i raczej zachęca do ucieczki niż kliknięcia w reklamę, linki udostępniane w programach afiliacyjnych wpisują się zwykle w tematykę bloga i odpowiadają temu, co użytkownicy rzeczywiście szukają i czego potrzebują. Korzystanie z programu afiliacyjnego może stanowić więc wartość dodaną nie tylko dla właściciela bloga, który zarobi dodatkowe pieniądze, ale również dla czytelników, którzy zyskają polecenie wartościowych produktów.

Sprawdź również

Jak zorganizować konferencję w Krakowie?

Niezależnie czy jest to międzynarodowe forum, czy kameralne spotkanie branżowe, Kraków z j…