Home Bez kategorii Rodzaje Reklamy i Formy Reklamy Tradycyjnej- Świat Reklam
Bez kategorii - 27 kwietnia 2021

Rodzaje Reklamy i Formy Reklamy Tradycyjnej- Świat Reklam

Reklama, to taka forma przekazu określonej informacji, której celem jest promocja danego produktu lub usługi i zachęcenie społeczeństwa do ich zakupu. Ciężko wyobrazić sobie funkcjonowania firm, sklepów czy działalności usługowych bez możliwości promocji. To reklama stanowi bazowy punkt wyjścia, umożliwiając przedsiębiorstwom szybki przesył informacji i dotarcie do szerokiej grupy konsumenckiej. Formy przekazu informacji, co jakiś czas ulegają zmianom. Dzieje się tak, ponieważ nasze preferencje i gusta, a także dostępne technologie ulegają aktualizacjom. W tym artykule odpowiemy na pytania: Jakie mamy rodzaje reklamy? Co można, a czego nie można reklamować? Do kogo można ją kierować i co możemy zyskać, reklamując produkt lub usługę?

Rodzaje reklamy

rodzaje reklamy

Reklamę możemy podzielić na różne kategorie w zależności od tego, co jest jej przedmiotem, czyli czy jest to produkt, czy firma bądź usługa.

W zależności, na jaki kanał informacyjny się zdecydujemy, reklama może zostać przekazana w różnych formach i są to:

  • reklama prasowa,
  • reklama telewizyjna i radiowa,
  • reklama zewnętrzna,
  • reklama wydawnicza,
  • reklama pocztowa,
  • reklama kinowa,
  • reklama internetowa.

Przedstawione formy reklamy, skierowane są do różnych typów odbiorców, czyli tak zwanej grupy docelowej. Każda z nich jest jednak oparta na reklamie tradycyjnej, która stanowi fundament przekazu.

Reklama tradycyjna

reklama tradycyjna

Bez względu na to, jaką drogą dociera do nas reklama, powinna spełniać podstawowe funkcje takie jak:

  • informacja,
  • przekonywanie,
  • przypominanie.

Czym jest więc reklama tradycyjna?

Otóż przez reklamę tradycyjną rozumiemy głównie tę promocję, z którą spotykamy się w mediach typu: telewizja, radio, prasa, ulotki, plakaty, banery oraz bilbordy.

Przyjrzyjmy się zatem dokładnie tym formom reklamy:

  • reklama wydawnicza – to rodzaj reklamy zewnętrznej, której podstawą są wszelkie poza prasą foldery, gazety, książki z wkładkami reklamowymi, prospekty, druki reklamowe, wizytówki, ulotki, plakaty, informatory jako „wkładki” do gazet, które są rozprowadzane przez takie kanały dystrybucji jak prasa, poczta czy dystrybucja bezpośrednia – np.roznoszenie ulotek. Doskonale znamy ten rodzaj reklamy, która jest raczej głównie reklamą lokalną, gdyż ulotki spotykamy za wycieraczkami samochodów, różnego rodzaju foldery i druki reklamowe znajdujemy w skrzynkach pocztowych, czy zostają nam wręczane bezpośrednio na ulicy. Ten rodzaj reklamy trafia do szerokiej grupy odbiorców, choć często do przypadkowych grup i jest najprostszą formą przekazu dotyczącą promocji wybranego produktu, prezentacji jakiejś marki, zachęceniem do skorzystania z usług danej firmy. Materiały reklamowe drukowane są przez firmę reklamową np. typu drukarnia online i gotowy materiał poligraficzny trafia do rąk zamawiającego, by potem szybko i łatwo trafić bezpośrednio do odpowiedniej grupy klientów;
  • reklama prasowa – ten rodzaj reklamy daje możliwości dotarcia do szerszego grona potencjalnych odbiorców, jednak grupą docelową stają się klienci, którzy kupują tę, a nie inną gazetę. Wiele firm decyduje się na reklamę w branżowych czasopismach ze względu na możliwość dotarcia do odpowiedniej, sprecyzowanej grupy docelowej. Taki rodzaj kampanii marketingowej pozwala na wzmocnienie świadomości marki. Jeśli dołożymy do tego np. obszerny opis sponsorowany na temat firmy lub produktu, bądź specjalistyczny artykuł opisujący dany temat – kreujemy wizerunek eksperta;
  • reklama telewizyjna – reklama telewizyjna to potężne narzędzie reklamowe. Wymaga wielu nakładów finansowych, gdyż każdy, z reguły krótki czas emisji takiej reklamy sporo kosztuje, ale za to trafia do bardzo szerokiego grona odbiorców. Reklama w telewizji czy radiu pozwala na przekazywanie krótkich, ale bardzo treściwych haseł promujących produkt, firmę, określony produkt – odbiorcy słuchają jej lub oglądają mimochodem, nawet podczas prozaicznych czynności, co wnika do świadomości i utrwala wiele ważnych informacji;
  • reklama pocztowa – to tradycyjne rozwiązanie kolportażu reklamy – za pośrednictwem poczty wraz z przesyłkami dostarczana zostaje również ulotka, prospekt czy druk reklamowy. Ulotki czy prospekty reklamowe trafiają wraz z przesyłką i są niejako zaproszeniem do skorzystania z oferty danego sklepu;
  • reklama kinowa – jest reklamą spokrewnioną z telewizyjną i radiową, ale działa na konkretnego odbiorcę, który wybiera konkretną tematykę filmową. Spot reklamowy przed emisją filmu pozwala na zaprezentowanie informacji, kampanii reklamowych, promocyjnych, zwraca uwagę na markę i logo firmy;
  • reklama zewnętrzna – znany wszystkim doskonale typ reklamy w postaci ogromnych bilbordów, banerów, reklam wizualnych, które doskonale znane są kierowcom, przechodniom – codziennie mijamy je jadąc samochodem, wybierając się na rowerową przejażdżkę czy też spacerując po mieście. W takiej reklamie zazwyczaj mało jest treści, gdyż aspekty wizualne są ważnym nośnikiem informacji ze względu na to, że poruszający się odbiorca skupia swoją uwagę na reklamie, tak więc obraz jest tu bardzo ważny;
  • reklama internetowa – w obecnych czasach reklama internetowa to prężnie rozwijająca się forma przekazu wielu informacji, w tym również reklamy. By reklamować się w internecie, mamy do dyspozycji wiele narzędzi, jak choćby reklamy na Facebooku czy Instagramie, kampanie Google Ads, artykuły sponsorowane czy bardzo popularne obecnie blogi. Internet jest potężnym narzędziem, gdyż w przypadku powyższych opisanych reklam mamy działanie często lokalne, terytorialne, a w przypadku internetu zasięg jest globalny. Internet to nieskończenie wiele możliwości trafienia do ogromnej grupy odbiorców na całym globie.

To bardzo ogólny podział na rodzaje reklam, gdyż skupiając się dokładnie na każdej z tych metod moglibyśmy wyróżnić jeszcze wiele innych, w zależności od tego, jakie byłyby szczegółowe kryteria.

Czego reklamować nie można

Istnieją branże i produkty, które reklamować można, a niektóre mogą być reklamowane pod pewnymi warunkami – oto i one:

  • hazard – nie można reklamować hazardu i gier losowych pod żadnym warunkiem, jednakże dozwolone jest reklamowanie, informowanie o ośrodkach czy punktach, gdzie takie usługi się odbywają;
  • wyroby tytoniowe – nie można reklamować samych wyrobów tytoniowych, oraz szat graficznych, wizerunków loga konkretnych marek wyrobów tytoniowych;
  • alkoholu – co prawda wyroby alkoholowe są zabronione w reklamie, ale można reklamować wyroby bezalkoholowe oraz piwo pod pewnymi warunkami;
  • leki i inne środki farmaceutyczne – tu mamy pewne zamieszanie. Otóż znane nam z tv reklamy farmaceutyków to nie reklama, tylko informacja i zachęcanie do zakupu
    i przepisywania recept – tak mówi prawo;
  • usługi medyczne – reklamowanie płatnych usług medycznych jest również zakazane, ale informacja o nich, o sposobach leczenia i wykonywania tych usług już nie;
  • usługi notariuszy, prawników – te branże nie mogą się reklamować w żadnej postaci.

Jaki rodzaj reklamy jest najlepszy

Czy istnieje idealny rodzaj reklamy – nad tym zastanawia się cała rzesza producentów reklam, marketingowców, specjalistów od reklamy.

Mimo tak dużego spektrum dostępnych narzędzi reklamowych nie ma na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi z różnych powodów, które decydują o skuteczności danej reklamy.

Każda strategia reklamowa wymaga poświęcenia czasu na odpowiednią analizę, prześledzenie wszystkich możliwych czynników wpływających na skuteczność reklamy, wymaga przyjrzenia się również konkurencji i ich działaniom, toteż proces przygotowania całej kampanii jest żmudny i bardzo skomplikowany.

Samo wykonanie reklamy to kolejny proces, w rezultacie tak naprawdę końcowy i czy będzie to reklama tradycyjna, czy jakakolwiek inna ważne jest, by była skuteczna.

I to jest najlepsza odpowiedź na zadane powyżej pytanie, czyli jaka reklama jest najlepsza?

Skuteczna!

Sprawdź również

Aplikacje do zarabiania – topowe apki

Wiele osób szuka alternatywnych sposobów zarobku, aby dorobić do domowego budżetu. Oczywiś…