Home Analityka Wariacje na temat adresu e-mail na Twojej stronie
Analityka - E-commerce - 16 października 2017

Wariacje na temat adresu e-mail na Twojej stronie

Jak już wiele razy omawiane to było przy okazji różnych wpisów na tym blogu, dawno minęły już czasy, kiedy strony www były jedynie niewiele znaczącą wizytówką firmy. Dziś standardem jest używanie witryn jako narzędzia sprzedaży bądź pozyskiwania leadów sprzedażowych. Wszystkie informacje zawarte więc na stronie służą konkretnemu celowi jakim jest pozyskanie klienta. Aby to zrobić skutecznie każdy element strony musi, w sposób maksymalny, wypełniać przeznaczoną sobie rolę. Dziś zajmiemy się adresami e-mail, które często znajdują się w stopkach, działach kontakt czy innych miejscach na stronach www.

E-mail na stronie www

Umieszczanie kontaktowego adresu e-mail na stronie internetowej jest dobrą praktyką. Napisanie maila jest bowiem dużo mniej zobowiązujące niż osobista wizyta w biurze, a dla wielu znacznie prostsze niż wykonanie telefonu. Taka ułatwiona droga, w postaci przesłania niezobowiązującego zapytania dotyczącego oferty jest dla użytkownika bardzo przyjazna, a dla przedsiębiorcy stwarza to szansę na pozyskanie większej liczby potencjalnych klientów. Dlatego też tak ważne jest aby adres e-mail był odpowiednio dostosowany do oczekiwań userów.

Na pewno warto, aby pojawił się on w widocznym miejscu na każdej podstronie serwisu. Umieszczenie maila w stopce, która jest elementem strony typu site-wide, czyli widocznym na każdej podstronie witryny w niezmiennej formie jest dobrym wyjście. Warto jednak zastanowić się czy nie dodać go jeszcze w topie strony, tuż nad menu. Wszak nie każdy użytkownik przeglądając naszą stronę dobiega aż do samego footera, czyż nie?

Optymalizacja adresu e-mail

Odpowiednie usytuowanie to jednak tylko pierwsza z kilku czynności, jakie trzeba wykonać aby nasz adres e-mail dobrze wypełniał swoją funkcję. Kolejną z nich będzie oczywiście podlinkowanie go, tak aby użytkownik nie musiał kłopotać się z jego kopiowaniem lub przepisywaniem. Aby to zrobić wystarczy użyć poniższej reguły:

<a href=”mailto:twojemail@twojadomena.pl”>twojemail@twojadomena.pl</a>

Niekiedy system, na którym oparta jest strona zrobi to za nas lub przeglądarka automatycznie wykryje i podlinkuje maila, ale po co ryzykować, że akurat tak się nie stanie w naszym przypadku?

Szyfrowanie adresu e-mail – ochrona przed spamem

Kolejnym etapem prac nad optymalizacją adresu e-mail będzie zaszyfrowanie go, tak aby chronić go przed wszelkiego rodzaju botami, które przysyłać będą nam masę spamu. Musimy więc tak zmodyfikować kod strony w miejscu wyświetlania adresu e-mail, aby był on widoczny dla użytkownika ale niemożliwy do odczytania przez spamboty. Można to zrobić w poniższy sposób:

<a href=”#” class=”mail” data-mail-local=”twojemail” data-mail-domain=”twojadomena.pl” tabindex=”0″ onfocus=”this.href=’mailto:’ + this.getAttribute(’data-mail-local’) + '\u0040′ + this.getAttribute(’data-mail-domain’);”>

Kodowanie adresu e-mail może zajmie tylko chwilę, a może nam bardzo ułatwić życie. Każdy kto mierzył się z przychodzącym spamem wie o czym mowa.

Zliczanie liczby kliknięć w adres e-mail

Poza powyższymi czynnościami ważne jest, abyśmy wiedzieli jakie efekty przynosi nam prowadzenie strony www. Aby to zrobić posłużymy się narzędziem Google Analytics, które pozwala nam na umieszczenie celów konwersji I mierzeniu statystyk kliknięć w adres e-mial po uprzednim otagowaniu maila w następujący sposób:

<a onclick=”ga(’send’, 'event’, 'contact’, 'mail’, 'click’);” href=”#” class=”mail” data-mail-local=”twojemail” data-mail-domain=”twojadomena.pl” tabindex=”0″ onfocus=”this.href=’mailto:’ + this.getAttribute(’data-mail-local’) + '\u0040′ + this.getAttribute(’data-mail-domain’);”>

Więcej na ten temat znajdziecie w opublikowanym niedawno artykule na temat ustawiania celów konwersji, do którego lektury zachęcam. Warto też, w tym temacie, zapoznać się z moim wpisem na temat zliczania liczby połączeń na stronie.

W ten oto sposób nasz adres e-mail jest nie tylko przejrzysty, łatwo dostępny dla potencjalnego klienta ale również chroniony przed atakami spamerskimi i połączony ze statystykami Google Analytics.

 

Sprawdź również

To dlatego nie możesz się zalogować na OLX przez Facebooka

OLX to jedna z najbardziej popularnych platform e-commerce w Polsce, umożliwiająca kupowan…