Wyszukiwanie głosowe z roku na rok zyskuje na coraz to większym znaczeniu i według ekspertów już wkrótce może niemal całkowicie zastąpić tradycyjne formy szukania informacji. Z tego też względu podpowiadamy jak już teraz dostosować stronę www do Voice Search.

Jak przystosować stronę pod kątem wyszukiwania głosowego?

Asystenci głosowi to według specjalistów z branży przyszłość wyszukiwania. Asystent Google czy też Cortana lub Syri potrafią bowiem już nie tylko udzielić odpowiedzi na proste pytania ale coraz częściej mogą stanowić namiastkę prawdziwych asystentów, którzy umówią wizytę w przychodni czy też zarezerwują hotel. W tej chwili najczęściej używamy ich jednak do szukania informacji gdy z jakiegoś powodu mamy zajęte ręce. Wszelkie prognozy wskazują jednak, że już nawet za dekadę znakomita większość zapytań w wyszukiwarkach internetowych będą stanowić właśnie zapytania głosowe. Warto z tego względu już teraz pomyśleć o tym aby i Wasza strona była przystosowana do tego typu wyszukiwania.

Przedstawmy najpierw zalety jakie płyną z optymalizacji strony pod kątem SEO właśnie dla wyszukiwania głosowego. Na pewno pozwoli się to przełożyć na lepszą widoczność danej witryny w wyszukiwaniach na urządzeniach mobilnych. Z całą pewnością podniesie również widoczność w lokalnych wynikach wyszukiwania. Co również istotne strona zacznie się częściej pojawiać jako wynik wyszukiwania direct answer. Na sam koniec trzeba wspomnieć, że dobra optymalizacja pod kątem wyszukiwania głosowego pozwoli dotrzeć do klientów niepełnosprawnych ( niedowidzących czy też mających niedowład kończyn ).

Czas wczytywania strony na urządzeniach mobilnych to podstawa

Skoro wiemy już jakie korzyści może przynieść wyszukiwanie głosowe to przejdźmy teraz do kroków optymalizacyjnych jakie należy podjąć w tym celu na stronie. Z racji, że większość zapytań głosowych ma obecnie miejsce na urządzeniach mobilnych kluczowe powinno być na pierwszym miejscu poprawienie szybkości strony na smartfonach i tabletach. Prędkość wczytywania się strony można sprawdzić za pomocą narzędzi takich jak Google PageSpeed Insights. Najczęściej w celu optymalizacji tego aspektu zaleca się zmniejszenie wagi zdjęć na stronie, ograniczenie zbytecznych skryptów i wtyczek lub też zmianę hostingu na szybszy.

Kolejnym krokiem powinno być zadbanie o User Experience na stronie mobilnej. Jeżeli strona www będzie miała utrudnioną nawigację na smartfonach to na pewno potencjalni odwiedzający będą bardzo szybko z niej uciekać zwiększając współczynnik odrzuceń. Warto zatem przetestować gruntowanie działanie strony i upewnić się, że nie stwarza ona w obsłudze żadnych trudności. Jest minimalistyczna, schludna i przejrzysta.

W przypadku Voice Search znaczące jest również zadbanie o uzupełnienie treści pod kątem rich snippets. Chodzi tutaj o wyświetlenie bezpośredniej odpowiedzi (direct answer) w wynikach wyszukiwania zamiast standardowego odnośnika do witryny. Mimo, że nie przyniesie to raczej znaczącego ruchu danej stronie to stanowi doskonałe narzędzie do budowania rozpoznawalności danej strony. Pozycjonowanie stron internetowych to bowiem nie zawsze tylko działania, które mają na celu uzyskanie jak najwyższej pozycji w SERP’ach. W dłuższej perspektywie czasu zadbanie również o branding marki może przełożyć się na znaczące zwiększenie naturalnego ruchu na stronie, a to z kolei da sygnał algorytmom Google, że dana strona jest wartościowa.

Z racji iż wyszukiwania głosowe to w głównej mierze pytania dobrym krokiem będzie zadbać o odpowiednie przygotowanie sekcji FAQ na stronie. Dobrze skonstruowany i rozbudowany dział z najczęściej zadawanymi pytaniami (FAQ) nie tylko pozwoli rozwiać wątpliwości potencjalnych klientów ale jednocześnie będzie stanowił naturalną implementację wielu fraz wyszukiwania, które będą stanowić pytania.

Frazy long tail najlepszym wyjściem w przypadku Voice Search

Jeżeli przy frazach brzmiących jak pytania już jesteśmy to własnie na nich powinniście oprzeć optymalizację treści na stronie. Wykorzystanie fraz typu long tail będzie doskonałym pomysłem. Najlepiej aby w treści strony znalazły się nie tylko frazy long tail w formie pytań ale również i odpowiedzi do nich. Odpowiednie frazy kluczowe można dobrać w tym przypadku za pomocą wielu narzędzi z darmowym Google Trends i Planerem Słów kluczowych na czele. Do pozycjonowania danej strony internetowej można skorzystać również z płatnych narzędzi do badania fraz kluczowych ale ich koszt sprawia, że najczęściej skorzystają z nich wyłącznie profesjonalne agencje SEO.

Jak zatem widzicie optymalizacja strony pod kątem wyszukiwania głosowego wcale nie jest aż tak trudnym zadaniem. Wymaga co prawda włożenia nieco pracy ale z całą pewnością zaprocentuje w przyszłości. W końcu Voice Search to przyszłość która nieubłaganie, małymi kroczkami wchodzi codziennie do naszego codziennego życia zmieniając je i ułatwiając znajdowanie interesujących nas informacji.

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Sprawdź również

Na czym polega pozycjonowanie?

Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (SEO) to z punktu widzenia osoby, która nie ma pojęci…