Home Biznes Produkty szyte na miarę, czyli konfiguratory produktów
Biznes - 27 października 2022

Produkty szyte na miarę, czyli konfiguratory produktów

Klienci w sieci mają coraz większe oczekiwania w stosunku do sklepów i dostępnej oferty online. Przy korzystaniu z platform ogromne znaczenie ma wygoda. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez PwC (PricewaterhouseCoopers), dla 42% respondentów wystarczy jedno negatywne doświadczenie ze sklepem WWW, aby zrezygnowali z zakupów. Jednym ze sposobów na zwiększenie satysfakcji klientów z kupowania online jest zapewnienie im konfiguratorów produktów. Sprawdź, na czym to polega.

Wygoda kluczowa dla klientów

Internauta, który chce kupić online, oczekuje konkretnych form dostawy, metod płatności i dopracowanego sklepu. Wszystko to są elementy, które mają wpływ na podejmowane przez niego decyzje. Dlatego przed rozpoczęciem sprzedaży online należy dopracować sklep pod kątem wielu oczekiwań internautów. Możliwy jest taki scenariusz, w którym korzystający ze strony znajduje na niej produkt, którego szuka, ale to jednak nie jest w 100% to, czego chce. Gdyby miał możliwość wprowadzenia niewielkiej zmiany, dzięki której dopasuje rozwiązanie do swoich oczekiwań, to by złożył zamówienie, ale skoro nie ma, to rezygnuje z oferty. A co, gdyby do jego dyspozycji był konfigurator produktów?

Nazwa tej funkcji, czy też rozwiązania, na pierwszy rzut oka może niewiele mówić, ale większość kupujących online miała z tym do czynienia. W przypadku każdej działalności taki konfigurator może dawać inne możliwości, które są uzależnione głównie od specyfiki danego produktu. Według badania przeprowadzonego przez McKinsey 71 proc. respondentów oczekuje personalizacji rozwiązań w sklepach. Składa się na to wiele elementów, a jednym z nich jest udostępnienie konfiguratora produktów.

Konfigurator produktu – przykłady

Możliwości, które daje konfigurator produktu, uzależnione są od rodzaju oferowanych produktów. Oto opcje, z którymi często można się spotkać w sieci:

  • wybór koloru – czyli najprostsza opcja personalizacji;
  • wybór miejsca grawera i treści – to ma zastosowanie np. w przypadku biżuterii. W sklepie może być specjalne pole, w którym można podać tekst, jaki ma trafić na grawer;
  • zaprojektowanie mebli – w tym przypadku możemy mieć do czynienia nawet z takimi funkcjami, które umożliwiają zaprojektowanie wszystkich rozwiązań zgodnie z naszym indywidualnym projektem. Chodzi tutaj o wymiary poszczególnych szafek, zastosowane materiały czy też kolory.

Dostępność tego rozwiązania ma plusy zarówno dla klienta, jak i dla sprzedawcy. Nabywca może uzyskać dokładnie taki produkt, jakiego potrzebuje, a sprzedawca dzięki temu zwiększa konwersję, przychody i wyniki swojego sklepu.

Kiedy warto zdecydować się na wdrożenie konfiguratora? Przede wszystkim wówczas, gdy w naszej branży rzeczywiście jego zastosowanie ma sens. To może być krok, dzięki któremu wyprzedzimy konkurencję. Konfigurator może się przydać m.in. przy personalizacji rowerów, obuwia, fotoksiążek, samochodów i wielu innych produktów.

Jak wdrożyć konfigurator produktu?

Rozwiązanie to wymaga oczywiście przygotowania. Trudno w tym zakresie o gotowe moduły, które są w pełni dostosowane do danego produktu. Przede wszystkim tę funkcję należy dobrze przemyśleć. Warto przeanalizować, jakie możliwości daje konfiguracja i co w ogóle możemy zaoferować klientom pod tym względem. Na tej podstawie specjaliści powinni zrealizować odpowiednie rozwiązanie, które później wymaga testowania. Najlepiej, aby sprawdziło je jak najwięcej osób, które podzielą się odczuciami. Pamiętajmy, że konfigurator pozytywnie wpłynie na wyniki sklepu wtedy, gdy będzie dopracowany. Jeśli wyświetla błędy, to odbiór rozwiązania może negatywnie wpłynąć na konwersję. Po wdrożeniu warto badać zadowolenie klientów z rozwiązania i je optymalizować, a następnie informować ich o wdrożonych zmianach. To zdecydowanie dobre kroki do lepszych wyników.

Sprawdź również

Znaczenie działu HR we wdrażaniu i stosowaniu metodyki DevOps

DevOps to metodyka, której celem jest przyspieszenie procesu tworzenia oprogramowania, dos…