Jak założyć sklep internetowy – 6 porad
Własny sklep internetowy to doskonały pomysł na rozkręcenie własnego biznesu. I nie ma znaczenia, czy posiadasz już sklep stacjonarny, czy dopiero myślisz o rozwinięciu nowej działalności! Własny sklep internetowy to doskonały sposób na dotarcie do szerokiej rzeszy klientów przy zminimalizowaniu kosztów całego przedsięwzięcia. Zastanawiasz się, czy cała procedura jest bardzo skomplikowana? Okazuje się, że otwarcie własnego sklepu może być prostsze niż Ci się wydaje. Warto jednak pamiętać o 6 istotnych aspektach.
Spis treści:
Własny sklep internetowy? Doskonały krok!
Internet nie bez powodu bywa nazywany oknem na świat. To także doskonała przestrzeń do prowadzenia biznesu. Jeśli myślisz o założeniu własnego sklepu internetowego, to może się to okazać świetnym krokiem do rozwinięcia działalności! W Internecie warto pojawić się nie tylko jeśli posiadasz już funkcjonującą działalność, ale także wtedy, gdy chcesz zacząć zarabiać na swojej pasji – sprzedając chociażby rękodzieło.
Choć sklep internetowy może być założony praktycznie przez każdego, to warto podejść do całego przedsięwzięcia rozsądnie. Dziś przedstawimy sześć porad, które pomogą Ci w realizacji twojego planu!
Krok 1: Wybierz swój towar i zarysuj plan marketingowy
Być może ten etap masz już za sobą. Podstawowym krokiem w kierunku otwarcia własnego sklepu internetowego jest postawienie na podstawowy towar, który chcesz sprzedawać. Usiądź i zrób dokładną analizę. Czy produkt o którym myślisz jest innowacyjny i zapełni jakąś niszę? Jak szerokie może być grono Twoich odbiorców – czyli potencjalnych klientów? Jaka jest użyteczność Twojego towaru dla konsumenta? Jak duży może być popyt na twój towar?
Analiza plusów i minusów Twojego pomysłu pomoże Ci określić Twój biznes-plan oraz wstępną koncepcję marketingową. To od niej zależy powodzenie Twojego przedsięwzięcia. Nie jest powiedziane, że kolejny sklep z ubraniami jest skazany na porażkę! Twoja odzież również ma szansę zyskać popularność wśród konsumentów, ale muszą się oni dowiedzieć o jej istnieniu.
Krok 2: Wybierz platformę sklepu
Sklep internetowy trzeba stworzyć. W zależności od skali Twoich działań i budżetu możesz zadecydować czy zlecisz ekspertom stworzenie nowej, innowacyjnej witryny czy skorzystasz z tzw. gotowych szablonów. Opcja numer dwa wcale nie musi być gorsza. Istnieje cała masa dostawców oferujących gotowe szablony sklepów internetowych o atrakcyjnej szacie graficznej i przyjemnym interfejsie.
Krok 3: Zaprojektuj wygląd sklepu internetowego
Stare powiedzenie mówi, że „ludzie kupują oczami”, a badania z zakresu psychologii konsumenckiej tylko to potwierdzają. Dlatego temat designu twojej strony internetowej potraktuj poważnie. Twoja witryna powinna przykuwać wzrok, być przyjazna, przejrzysta i wyglądać profesjonalnie – to będzie budziło zaufanie Twoich klientów już na pierwszy rzut oka!
Krok 4: Zaplanuj działania w social-media
Sam sklep internetowy to dziś nie wszystko. Istotne są działania marketingowe oraz aktywność w sieciach społecznościowych. Powiązanie Twojego sklepu z Instagramem i Facebookiem to absolutne minimum! Nie bój się korzystać z dodatkowych poradników – dzięki nim sporą część sprytnych działań wykonasz łatwo i samodzielnie.
Krok 5: Zaplanuj zaplecze sklepu internetowego
Choć sklep internetowy istnieje w sieci to również potrzebuje swojego zaplecza. Dzięki niemu umożliwisz sprawne funkcjonowanie witryny i umożliwisz zawieranie transakcji. Absolutne minimum, na jakie musisz zwrócić uwagę to:
- Decyzja o metodach płatności i dostawy – tu warto sięgnąć do badań rynku, z których dowiesz się, jakie sposoby są preferowane przez klientów;
- Stworzenie regulaminu sklepu i zasad reklamacji;
- Zadbanie o system CRM – sporo osób pomija ten krok, a potem żałuje. Ręczne kontrolowanie wszystkich procesów transakcyjnych może się okazać mordęgą. Łatwiej wówczas także o błąd. Dobry system CRM nie tylko ułatwi Ci pracę, ale także ułatwi łączność z klientami. A najlepszy klient to powracający klient!
Krok 6: Nie uciekaj od księgowości!
W życiu pewne są dwie rzeczy: śmierć i podatki. Nie ma znaczenia na jaką skalę prowadzisz działalność: księgowość po prostu trzeba mieć! Pozwoli to uniknąć ewentualnych problemów. Prawidłowo prowadzona księgowość ułatwi także zwiększenie zysków i optymalizację działań. Poza zatrudnieniem dobrej księgowej warto również samemu posiąść wiedzę. Przy zawiłościach polskiego systemu podatkowego (a tym bardziej po wprowadzeniu „Polskiego Ładu”) warto skorzystać z doświadczenia ekspertów.
Dogodnym wyjście może okazać się kurs księgowości online z certyfikatem, który wprowadzi Cię do świata podatkowego, zapozna z regulacjami oraz pozwoli przełożyć zdobytą wiedzę na praktyczne działania. Zaletą kursu online jest jego wygoda: nie musisz tracić czasu na dojazdy oraz samemu decydujesz o tym, kiedy chcesz się dokształcać!
Strategia content marketingowa – co warto o niej wiedzieć?
Coraz więcej firm dostrzega znaczenie przemyślanego planu działań opartych na wartościowyc…