Home Social Media Biblioteka reklam Facebook – czym jest?
Social Media - 15 czerwca 2022

Biblioteka reklam Facebook – czym jest?

Jak korzystać z biblioteki reklam na FB?

Platformy społecznościowe, takie jak Facebook, niosą w sobie ogromny potencjał sprzedażowy. W prosty sposób można umieścić na nich posty sponsorowane oraz reklamy, które mogą dotrzeć do tysięcy odbiorców. Jednak przed rozpoczęciem pracy nad własną kampanią warto zapoznać się z aktualnymi trendami oraz z patentami które sprawiły, że reklamy konkurencji odniosły spodziewany efekt. Dzięki bibliotece reklam Facebooka każdy, nawet niezarejestrowany na platformie użytkownik, ma dostęp do danych dotyczących różnych kampanii reklamowych.

Czym jest biblioteka reklam na Facebooku?

Przed powstaniem biblioteki każdy użytkownik Facebooka miał możliwość zapoznania się z danymi dotyczącymi reklam poszczególnych stron i fanpage’y. W tym celu należało udać się na konkretną stronę i wyszukać informacje w zakładce „Transparentność strony”. Pomijając fakt, iż było to pracochłonne, ponieważ każdą stronę trzeba było analizować indywidualnie, dane tam zawarte były ograniczone do minimum.

W związku z kontrowersjami otaczającymi wybory prezydencie w USA w 2016 r. Facebook, w ramach polityki jawności, zdecydował się na uruchomienie bazy zawierającej informacje na temat kampanii reklamowych prowadzonych na platformie. W uruchomionej w 2019 r. bibliotece reklam FB można znaleźć informacje na temat wszystkich reklam i kampanii w serwisie, Messengerze oraz na Instagramie, będącym częścią grupy Facebook (aktualnie Meta). Baza dostępna jest dla wszystkich, nie tylko dla zarejestrowanych użytkowników FB. Każdy w dowolnym momencie może wyszukać reklamodawcę oraz sprawdzić informacje na temat zlecanych przez niego kampanii.

Do czego służy biblioteka reklam FB?

Biblioteka FB to przede wszystkim użyteczne narzędzie dla marketingowców, gdzie można przejrzeć wszystkie kampanie reklamowe konkurencji. W świecie, gdzie marketing cyfrowy odgrywa znaczącą rolę w budowaniu sukcesu marki, jest to niezastąpione źródło informacji. Dlaczego warto korzystać z tej bazy? Biblioteka daje możliwość podejrzenia zarówno aktywnych jak i zakończonych już kampanii reklamowych dowolnego reklamodawcy z całego świata. Jest to baza inspiracji dla twórców materiałów reklamowych. W łatwy sposób można sprawdzić, na jaki format aktualnie stawia dana marka oraz w jaki sposób buduje komunikację z potencjalnymi klientami. Dzięki analizie kampanii reklamowych konkurencji można zbudować własną strategię marketingową.

Jak korzystać z biblioteki reklam?

Aby znaleźć się w bibliotece wystarczy wejść na stronę https://www.facebook.com/ads/library, skąd od razu można rozpocząć wyszukiwanie. Podstawowe parametry, według których można przeprowadzić research to lokalizacja, typ reklamy oraz nazwa reklamodawcy. Meta dzieli reklamy na 4 główne kategorie:

  • tematy społeczne, wyborcze lub polityczne,
  • nieruchomości,
  • zatrudnienie,
  • reklamy związane z finansami pod nazwą „kredytowa”.

Można również wybrać opcję „wszystkie reklamy”, aby uniknąć konieczności określania kategorii.

Po przejściu na stronę konkretnego ogłoszeniodawcy wyświetlają się na niej podstawowe informacje, takie jak nazwy profili na Facebooku oraz Instagramie, data utworzenia strony, kraje, z których strona jest głównie zarządzana, oraz, jeśli takie się pojawiły, łączne i ostatnie wydatki na reklamy związane z kwestiami społecznymi, wyborami oraz polityką. Poniżej można znaleźć przegląd aktywnych reklam danego reklamodawcy oraz podstawowe informacje na ich temat: datę rozpoczęcia wyświetlania, przypisaną kategorię oraz lokalizację.

Dodatkowo można skorzystać z filtrów, które dają możliwość dokładniejszego przeszukania profilu reklamodawcy, łącznie z dostępem do nieaktywnych już kampanii. Reklamy można filtrować w dowolnym przedziale czasowym pod kątem języka, platformy, rodzaju multimediów i statusu aktywności. Warto przypomnieć, iż biblioteka gromadzi reklamy umieszczane na wszystkich platformach należących do Meta, w związku z czym przy każdej konkretnej reklamie pojawiają się odpowiednio ikony Instagrama, FB, Messengera lub Audience Network, w zależności od umiejscowienia materiału.

Biblioteka reklam na FB jako narzędzie analityczne

Biblioteka reklam Facebook to doskonałe narzędzie analityczne, pozwalające na opracowanie skutecznej kampanii reklamowej. Jest przydatne zarówno dla osób, które samodzielnie chcą tworzyć własne reklamy, jak i dla profesjonalnych marketingowców tworzących kompleksowe strategie promocyjne. Daje dostęp do informacji, które jeszcze niedawno traktowane były jako poufne.

Sprawdź również

Czy na Messengerze widać kto zrobił screena?

Zrzuty ekranu stały się nieodłączną częścią współczesnej komunikacji online. Wraz z rozwoj…