Home Definicje pojęć marketingu i reklamy Przykładowy plan marketingowy – co powinien zawierać?

Przykładowy plan marketingowy – co powinien zawierać?

Plan marketingowy przykład

Tworzenie strategii marketingowych może być przytłaczające, zwłaszcza jeśli jesteś początkujący w tej dziedzinie. Na szczęście istnieje kilka szablonów i przykładów, które możesz wykorzystać jako punkt wyjścia do zrozumienia, jak powinien wyglądać odpowiedni plan działań marketingowych. W tym artykule omówimy ważne elementy tworzenia strategii marketingowej i damy Ci kilka wskazówek, które sprawią, że będzie ona odpowiednio dopasowana do Twojej firmy.

Czym jest plan marketingowy?

Plan marketingowy to schemat Twojej strategii marketingowej. To dokument, który określa Twoje cele, założenia i taktyki. Może to obejmować wszystko – od określenia, kto jest twoim docelowym klientem do stworzenia kampanii reklamowej. Bez tego dokumentu, trudno byłoby wiedzieć, gdzie należy poświęcić czas i zasoby na działania marketingowe. Poniżej przedstawiamy kilka kluczowych punktów, które powinien posiadać każdy przykładowy plan marketingowy

  • Cele oraz założenia
  • Grupa docelowa
  • Analiza konkurencji
  • Taktyka oraz kanały dotarcia do odbiorców

Po co wykonuje się plan marketingowy?

Najlepsza strategia marketingowa to taka, która jest przygotowana i dostosowana do odbiorców, do których próbujesz dotrzeć. Aby zacząć, zadaj sobie trzy ważne pytania: Kim jestem? Czym się zajmuję? I dlaczego powinno ich to obchodzić? Odpowiedź na każde z nich pomoże Ci uformować Twoją strategię marketingową. Na przykład, jeśli jesteś małą firmą, która specjalizuje się w planowaniu ślubów i zarządzaniu wydarzeniami, to odpowiedź może brzmieć: jestem ekspertem w dziedzinie ślubów i wiem, ile czasu zajmuje średnio zaplanowanie jednego. Kiedy już ustalisz, co czyni cię wyjątkowym, czas dowiedzieć się, kim jest twoja publiczność oraz opracować wzór planu marketingowego.

Co powinno znaleźć się w planie marketingowym?

Marketing jest najważniejszą częścią Twojego biznesu. Możesz być najlepszym lekarzem, prawnikiem, księgowym lub psim groomerem na świecie, ale jeśli nikt o tobie nie wie, to nie będziesz miał żadnego biznesu. Jakie aspekty powinien zatem poruszać gotowy plan marketingowy? Przyjrzyjmy się bliżej temu zagadnieniu. 

Analiza SWOT

Analiza SWOT jest ważną częścią każdej strategii marketingowej. Może pomóc zidentyfikować mocne i słabe strony firmy oraz ocenić, jak mogą się one odnosić do środowiska zewnętrznego, w którym działamy. Dobrym miejscem do rozpoczęcia jest zadanie sobie następujących pytań:

  • Jakie są mocne strony mojej firmy? Co mogę zrobić dobrze? Jak to pozycjonuje mnie w stosunku do konkurencji lub innych firm w moim sektorze? 
  • Jakie są słabe strony mojej firmy? Jakie obszary powinienem bardziej rozwinąć lub poprawić? 
  • Jakie możliwości istnieją obecnie na rynku i jak mogę je wykorzystać?

Trendy rynkowe

Jeżeli zastanawiasz się jak napisać plan marketingowy, musisz zrozumieć jedną rzecz – strategia powinna być przygotowana indywidualnie, a kluczową kwestię stanowią trendy obecne w danej branży. Przeprowadzenie analizy trendów rynkowych może pomóc Ci zrozumieć, gdzie Twój produkt pasuje na rynku i jak zostanie odebrany przez klientów. W sieci dostępnych jest wiele darmowych narzędzi do przeprowadzania tego typu analiz. Jeśli nie jesteś pewien, od czego zacząć, spróbuj wykonać te cztery kroki: 

  1. Określ swój rynek docelowy 
  2. Zorientuj się, co ludzie kupują 
  3. Zobacz, co jest popularne w branży 
  4. Sprawdź, co nie sprzedaje się dobrze i dlaczego

Analiza konkurencji

Ważne jest również, aby Twoja firma przeprowadziła badania na temat konkurencji. Co robią dobrze? Gdzie wypadają słabiej? Jak możesz się od nich odróżnić? Kto jest już na rynku i może być skłonny do współpracy z Tobą, a nie przeciwko Tobie? To wszystko są pytania, które warto rozważyć przy tworzeniu strategii marketingowej.

Spróbuj odpowiedzieć na poniższe pytania, żeby wykorzystać analizę konkurencji jako część swojej strategii marketingowej:

  1. Zidentyfikuj swoich konkurentów. Kim oni są? Co oferują? Kto jest ich rynkiem docelowym? 
  2. Przejrzyj ich materiały marketingowe i określ, co promują i dlaczego ludzie wybierają ich ofertę. 
  3. Zrozum ich strategię przyciągania klientów (może to być branding, wykorzystanie mediów społecznościowych, reklama). Co podoba Ci się w ich strategiach?

Kanały dotarcia do klienta

Warto też, aby w planie marketingowym było nawiązanie do planowanych kanałów dotarcia do klientów. Istnieje wiele sposobów na dotarcie do potencjalnych klientów, a najlepszym sposobem są kanały, które mają już z nimi istniejące relacje. W ten sposób działają przede wszystkim media społecznościowe. Jest to świetny sposób na dotarcie do klientów i promowanie swojej marki, ale należy to robić strategicznie, aby nie bombardować ich informacjami, czy niedopasowanymi ofertami. 

Innym sposobem może być wykorzystanie reklamy online, prowadzonej za pośrednictwem stron takich jak Facebook, czy Google Adwords – może to pomóc w promowaniu produktów lub usług bezpośrednio na tych stronach, nawet nie mając własnej witryny internetowej. 

Jeżeli prowadzisz niewielki biznes, który działa lokalnie, twój plan marketingowy może na przykład zakładać także wykorzystanie mediów tradycyjnych, docierających przede wszystkim do określonej społeczności. Może warto rozważyć umieszczenie reklamy w lokalnym dzienniku? 

Jak stworzyć buyer personę pod plan marketingowy?

Persona to fikcyjna reprezentacja osób, które kupią Twój produkt lub usługę. Są one tworzone w celu uchwycenia demografii, psychografii i zachowań tych grup, aby stworzyć komunikaty marketingowe, które z nimi rezonują. Aby stworzyć buyer personas, musisz najpierw zidentyfikować swoją docelową grupę odbiorców, a następnie określić kim są, czego chcą i jak się zachowują. Możesz także stworzyć zindywidualizowane profile dla każdej grupy oraz zastanowić się, czy twój plan działań marketingowych uwzględnia potrzeby każdej  z nich. 

Sprawdź również

Trade marketing – czym jest i jak działa

Trade Marketing, to zakres marketingu w organizacji, jaki może spełniać różnorodne funkcje…