Strategia marketingowa

Co to jest strategia marketingowa?

Strategia marketingowa to coś od czego powinno zacząć się budowanie każdej marki. Opracowanie strategii marketingowej to zarówno praca kreatywna, jak i analityczna. To długotrwały proces, ale wart każdego wysiłku i każdej wydanej złotówki. Jego głównym celem jest podążanie jasno wyznaczoną ścieżką w jednym bardzo konkretnym kierunku zgodnie z bardzo dobrze opracowanym przewodnikiem. Takim, którym faktycznie będziemy się posługiwać planując nasze wszystkie działania, a nie schowamy go na dnie szuflady twierdząc, że wcale tego nie potrzebujemy bo i tak sobie poradzimy.

Cel nakreślania strategii marketingowej

Głównym zadaniem strategii jest określenie, w jaki sposób komunikować korzyści firmy lepiej niż  konkurencja oraz kto dokładnie (jaka grupa docelowa) najbardziej może potrzebować danej usługi lub produktu. Strategia powstaje w wyniku odpowiedzi na pytanie jakie cele sobie stawiamy i co musimy zrobić aby je osiągnąć. Musi ona uwzględniać również misję naszej firmy, nasze wartości i cały szereg planów rynkowych i finansowych. Jednym słowem jest to dobrze opracowany plan na to co dokładnie chcemy sprzedać, komu i w jaki sposób,oraz na to jak zyskać przewagę nad innymi i zwiększyć zysk.

Kiedy sprawdza się korzystanie ze strategii marketingowej?

Strategia marketingowa jest bardzo ważna i powinna być traktowana jako część ogólnej strategii rozwojowej każdej firmy. Przede wszystkim dlatego, że pozwala nam unikać działań typu ad hoc i zapewnia prawidłowe działanie zgodnie z opracowanym planem marketingowym, który jasno określa kiedy i jak realizujemy założone cele. Nie powinnam nam służyć jako działanie doraźne, mające na celu reagowanie na sytuacje zagrożenia, ale być całościowym i obiektywnym zbiorem mocnych i słabych stron naszej firmy oraz jasno określonych działań i zasad postępowania w każdej sytuacji. Posiadając strategie możesz skupić się na możliwościach, które możesz wykorzystać i na tych zagrożeniach, których możesz uniknąć. Strategia to nic innego jak drogowskaz, który w nawale bieżących spraw nie pozwoli nam zboczyć z obranego kursu i który oszczędza nasz czas i pieniądze, dlatego naprawdę warto ją mieć.

Zobacz też inne definicje marketingowe:

Sprawdź również

Przykładowy plan marketingowy – co powinien zawierać?

Tworzenie strategii marketingowych może być przytłaczające, zwłaszcza jeśli jesteś początk…